שיפודי החשמונאים

 מאת: אורן סעיד

ע"פ מגילת תענית, נס חנוכה, לא היה במנורת המקדש, אלא במנורה שבנו החשמונאים מ"שיפודים של ברזל" בבית המקדש.

במגילת תענית [1] (פרק ט) מתוארת הדלקת הנרות ע"י החשמונאים כך: "ומה ראו להדליק נרות (בחנוכה), אלא בימי מלכות יוון נכנסו בני חשמונאי להיכל, ושבעה שפודים של ברזל [2] (היו) בידם, וחיפום (נוסח אחר: חברום) בעץ [3] והדליקו בהם נרות והיו מתעסקים בהם כל שמונה".

המנורה שנעשתה על ידי מכון המקדש
(מוצגת במדרגות היורדות מהרובע
היהודי לכותל המערבי)
מתוך ויקימדיה

"שיפוד" בימינו וכן בלשון חז"ל, הוא מקל מחודד שצולים בו בשר; למשל: "ה שפוד והאסכלה, מלבנן באוּר" (מסכת עבודה זרה, פרק ה, משנה יב); "כווָאוֹ ב שפוד" (מסכת בבא קמא, פרק ח, משנה א) ועוד.  ברם, התוספות ביאר, שבביטוי "שבעה שפודים של ברזל" שהוזכרו במגילת תענית (שם), אין הכוונה לשיפודים לצליית בשר, אלא בכינוי למוטות ברזל ללא קישוטי המנורה (גביעים, כפתורים ופרחים): "שפודים של ברזל - קרי להו שפודים מפני שלא היו בה גביעים כפתורים ופרחים כדאמרינן לעיל באה זהב באה גביעים כפתורים ופרחים" (מנחות כח, ב).

פרופ' דניאל שפרבר מסביר, ש"שבעה שפודים של ברזל" שהוזכרו במגילת תענית (שם),  הם כלי נשק, כשהוא מסתמך על מקורות ארכיאולוגיים, ספרות יוונית ועוד. למשל, במגילת 'מלחמת בני אור בבני חושך' שנמצאה במדבר יהודה, יש תיאור של כלי הנשק, שהיו עשויים מוט של עץ, והיה עליו 'שפוד' של מתכת. ה'שפוד' היה אז כלי מלחמה.

כמו כן קשה להניח, שמתוך התאבקות במלחמה נכנסו החשמונאים להיכל ושיפודים שעליהם צולים בשר היו בידם. לכן הוא מסביר, כי שפודים אלו מין כלי-זין הם, כלי-זין של ברזל חלולים לצד שאינם מחודדים. החשמונאים נכנסו להיכל בעודם אוחזים כלי-נשק בידם ומכיוון שמחויבים היו לפי ההלכה להדליק נרות מיד באותו ערב ומנורה לא היתה להם, לקחו שפודי חניתם שהיו מברזל, וקבעו בהם נרות[4].  

 



[1] ספר הכולל את רשימת הימים הטובים שאסור להתענות בהם. מגילת תענית נכתבה לפני כתיבת המשנה.

[2] הגירסה בפסיקתא "שמונה שיפודין של ברזל" (פסיקתא רבתי פרשה ב' פיסקה דחנוכה). גירסה זו אינה מובנת, שהרי במנורת המקדש היו שבעה קנים ולא שמונה.

[3] זוהי דעת רבי יוסי ברבי יהודה, שחיפו את השיפודים בעץ; אבל דעת חכמים שיש לגרוס: 'וחיפום בבַעַץ' שזהו הבדיל (תלמוד בבלי מנחות כח, ב). להרחבה על הבדיל, ראה מאמר בפרשת מטות "בדיל = אבץ?!".

[4] מתוך כתב העת "סיני" כרך כג. סינ"י הוא "ירחון דתי לאומי לתורה למדע ולספרות"‏‏‏, כתב עת מדעי-הלכתי למאמרים בנושאים תורניים, ספרותיים, נושאים הקשורים בארץ ישראל ומצוות יישובה, ארכאולוגיה, חקר תפילה, פיוטים ומנהגים, (רבים מהם על סמך מחקרי גניזת קהיר) ועוד. כתב העת יוצא לאור ברציפות, שש פעמים בשנה (למרות השם "ירחון") מאז 1937 בהוצאת מוסד הרב קוק. ראה גם  ספר "מנהגי ישראל", כרך ה, עמ' ד-ו, מאת דניאל שפרבר, מוסד הרב קוק, ירושלים, 1995.


© כל הזכויות שמורות למחבר

3 תגובות:

  1. מאמר מחודד כמו שיפוד.

    השבמחק
  2. זוהי גמרא מפורשת במעבודה זרה מג א, ולא רק מגילת תענית:
    תניא לא יעשה אדם בית תבנית היכל אכסדרה תבנית אולם חצר תבנית עזרה שולחן תבנית שולחן מנורה תבנית מנורה אבל הוא עושה של ה' ושל ו' ושל ח' ושל ז'. לא יעשה אפילו של שאר מיני מתכות רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי, אמרו לו משם ראיה "שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ", העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב".
    דהיינו החשמונאים עשו מנורה "משיפודים של ברזל", והדליקו בה, וכשהעשירו עשו מנורה מכסף וכו'.

    התיאור שכתוב במאמר: "החשמונאים נכנסו להיכל בעודם אוחזים כלי-נשק בידם ומכיוון שמחויבים היו לפי ההלכה להדליק נרות מיד באותו ערב ומנורה לא היתה להם, לקחו שפודי חניתם שהיו מברזל, וקבעו בהם נרות". משמע שהם תקעו שמונה שיפודי חנית באדמה, והדליקו בהם נרות, זה לא היה כך, הם בנו מהשיפודים מנורה, והדליקו בה, אלא שלא היה בה גביעים כפתורים ופרחים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההערות.
      א. צודק, זה מופיע גם במנחות כח, ב, כפי שצויין בהערה מספר 3 במאמר.
      ב. לגבי ההערה השנייה, הגירסה בפסיקתא רבתי:
      "שיפודין של ברזל וקבעו אותם והדליקו בתוכם נרות"; לעניות דעתי, לא ברור האם קבעו אותם בקרקע או יצרו מהשיפודים מנורה חדשה.
      אורן

      מחק

UA-41653976-1