השבר הסורי-אפריקני ומהפכת סדום


 מאת: אורן סעיד

ניתן לייחס את יצירת השבר הסורי-אפריקני, שכתוצאה ממנו נוצרה בקעת ים המלח וים המלח, למהפכת סדום, דבר שאירע ע"י אצבע אלוקים.

סדום היא העיר הראשית באזור ים המלח ש-ה' המטיר עליה אש וגופרית בשל חטאי תושביה. הכתוב מציין את אופן הפיכת סדום ע"י הקב"ה: "ו-ה' המטיר על סדום ועל עמרה גפרית ואש מאת ה' מן השמיים. ויהפך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה" (יט, כד-כה).

רש"י מפרש בד"ה "ויהפך": "ארבעתם יושבות בסלע אחד והפכן מלמעלה למטה" (יט, כה). המלבי"ם מרחיב את הפירוש: "וחוץ ממה שהמטיר מלמעלה גפרית ועליו אש, שזה לא היה רק על סדום ועמורה לבד, חוץ מזה נעשה רעש הארץ...והפך משורש ערים, ואז שקעה הארץ שהיה שם עמק השידים (ים המלח) לתחת, ומי הירדן שהיה דרכו להשקות את כל הככר...ירדו אל העמק ההוא שתחתיה אש בוערת מתחתיות ארץ, ונעשה ממנו ים המלח שהוא מלא זפת ...". מפירוש זה אנו למדים שכתוצאה ממהפכת סדום נוצר ים המלח; וזאת מכך, שהמלבי"ם מציין שנוסף לאש ולגופרית שירדו מהשמיים ה' גרם שתהיה רעידת אדמה חזקה, וכך נוצר ים המלח.

ים המלח (ליד עין בוקק)
נוצר בעקבות מהפכת סדום
מתוך ויקימדיה

כמו כן רש"י[1] מפרש, לגבי היווצרות ים המלח: "לאחר זמן נמשך הים לתוכו ונעשה ים המלח. ומדרש אגדה אומר שנתבקעו הצורים סביבותיו ונמשכו יאורים לתוכו" (יד, ג). לפי פירוש המלבי"ם יש להבין את המילים "לאחר זמן" שברש"י, שבמהפכת סדום נוצר ים המלח.

כיום הדעה הרווחת בקרב מדענים לגבי היווצרות ים המלח היא [2] :

בקעת ים המלח היא חלק משקע צר ועמוק הנמשך לאורך כ-6000 ק"מ, הקשור לשבר הסורי אפריקני. כל האזור היה פעם חטיבה אחת, וכתוצאה מהשבר הסורי אפריקני נפרדה, והחלה תנועה של גושי יבשה (דבר הגורם לרעידת אדמה חזקה במיוחד). כתוצאה מכך נוצרה אף בקעת ים המלח (גם בקעת הירדן והערבה נוצרו בדרך זו) שהיא המקום הנמוך ביותר בעולם.

משנוצרה הבקעה החלו להיאסף לתוכה מים, ובתקופה מסוימת אף פרצו מהים התיכון דרך עמק יזרעאל אל הבקעה. המים שנאספו בבקעת ים המלח הם ממי-הכנרת, מי-הירדן והגשמים. המלבי"ם, כאמור, ציין לעיל שמי הירדן הציפו את בקעת ים המלח וע"פ רש"י שאמר "שלאחר זמן נמשך הים לתוכו ונעשה ים המלח", יתכן שהתייחס לפריצת מי הים התיכון לבקעת ים המלח, כיון שסתם ים הכוונה לים התיכון,  וכנראה זה אירע במהפכת סדום.

א"כ, יש כנראה לייחס את יצירת השבר הסורי-אפריקני, שכתוצאה ממנו נוצרה בקעת ים המלח וים המלח, למהפכת סדום, דבר שאירע ע"י אצבע אלוקים. אפשר לומר שים המלח בהיותו המקום הנמוך ביותר בעולם, מסמל את שפל המדרגה מבחינה רוחנית שבה נמצא האדם החוטא כאנשי סדום.

 



[1] ד"ה "הוא ים המלח".

[2] ע"פ המאמר "על כף ים מוות זה" מאת אבינועם דין, בספר "דרך ארץ – אדם וטבע", משרד הבטחון – ההוצאה לאור, 1985, עמ' 150.


© כל הזכויות שמורות למחבר

2 תגובות:

  1. כרגיל מעניין מאוד.
    חבל שהים מתייבש ונעלם.
    חבל שלא הזכרת את תעלת הימים כפתרון לים המלח.

    השבמחק
  2. אני הבנתי שעד מהפכת סדום, הירדן המשיך לזרום עד ים סוף, ובאזור סדום היה לו הרבה יובלים שגרמו לארץ להיות מאד פוריה וכו'.
    ואחרי מהפכת סדום, שזהו השבר האפריקני סורי, נוצר שקע גדול של מלח, ובגלל האידוי הגדול שיש במקום, לכן המים לא זרמו הלאה, והפסיקו בשקע זה, וכך נוצר ים המלח.
    מה שיוצא שחמש ערי סדום קבורים מתחת ליד המלח, מעניין האם פעם חפרו שם למצוא זכרונות מערים אלו.

    השבמחק

UA-41653976-1