העז - ידידתו הטובה של האדם

 מאת: אורן סעיד

אחי יוסף טבלו את כתונת יוסף בדם של עז. צבע הדם של העז דומה לצבע הדם של האדם - אדום, ועל ידי כך יכלו להטעות את יעקב ולומר לו שדם זה הוא דמו של יוסף.

בפרשנו מסופר, שאחיו של יוסף לקחו את כתנת הפסים של יוסף, שחטו שעיר עיזים וטבלו את הכתנת בדם: "וַיִּקְחוּ אֶת כְּתֹנֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים וַיִּטְבְּלוּ אֶת הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם" (לז, לא). רש"י מבאר מדוע בחרו אחי יוסף דווקא בדם של שעיר עיזים: "שעיר עיזים  - דמו דומה לשל אדם" (שם). מקור דברי רש"י הוא במדרש בראשית רבה: "ולמה שעיר עזים ?  שדמו דומה לשל אדם[1]" (פרשה פד, אות יט); וכן תרגם יונתן בן עוזיאל על הפסוק: "וּנְכָסוּ צְפִיר בַּר עִיזֵי אֲרוּם אַדְמֵיהּ דָמֵי לִדְגַבְרָא" [=ושחטו שעיר עיזים כי דמו דומה לשל אדם] (שם). במדרש לקח טוב מוסיף, שלפיכך התורה ציוותה להקריב שעיר כקרבן חטאת: "למה שעיר עזים, שדמו דומה לדם האדם, לפיכך השעיר לחטאת" (שם). האחים שחטו שעיר עיזים, שדמו דומה לדם אדם, ולכן הם יכלו להשתמש בדם השעיר כדי להטעות את יעקב ולומר לו שדם זה הוא דמו של יוסף.

שעיר הוא בהמה ממשפחת העזים, השייכת לקבוצת הצאן. בכמה מקומות בתורה נאמר, שיש להקריב 'שעיר' או 'שעיר עזים' כקרבן לה' לכפרה. כיצד דם העז (=שעיר) דומה לדם באדם?

משפחת עיזים.
יוצר: Fir0002/Flagstaffotos
מתוך ויקימדיה

כנראה, הכוונה שצבע הדם של העז דומה לצבע הדם של האדם - אדום. אדום הוא צבעו הטיפוסי של הדם אצל היונקים (ובכללם האדם). כדוריות הדם האדומות הן בעלות תפקיד עיקרי בצבעו של הדם. כדוריות הדם האדומות מכילות חומר עשיר בברזל הקרוי המוגלובין. חומר זה יש לו תכונה לקשור אליו חמצן המועבר באמצעותו. תפקידן להעביר את החמצן לכל חלקי הגוף ולסייע להרחקת דו תחמוצת הפחמן (המשתחרר בעת הנשימה) שהוא בעצם הפסולת המצטברת באיברים. כדורית דם עשירה בחמצן צבעה אדום בהיר. כשכמות דו תחמוצת הפחמן גוברת והחמצן מתמעט-צבעה אדום כהה[2]. התורה מציינת שאחי יוסף שחטו את שעיר העיזים, ומאחר והשחיטה מבוצעת מצוואר הבהמה, ולפיכך מדובר בעיקר בדם עורקי עשיר בחמצן שצבעו אדום בהיר.

כאמור, לכל היונקים יש דם אדום ולא רק לעיזים. ישנם כמובן הבדלים ביוכימיים, בין דם העז לדם האדם, אולם אלה לא נגלים לעיני המתבונן. לא מסתבר לומר, שהמדרש בא לציין, שאחי יוסף לא השתמשו בבעלי חיים טמאים המכילים דם בצבע שונה, כגון: דיונונים או סרטנים שהם בעלי דם כחול. לפיכך, דברי המדרש, שאחי יוסף שחטו דווקא[3] שעיר עיזים, כי דמו דומה לשל אדם אינם מובנים. אחי יוסף יכלו באותה מידה לשחוט טלה או עגל, שגם הדם שלהם דומה בצבעו האדום לזה של האדם.

אולי בגלל קושי זה, ר' יוסף בכור שור מעלה אפשרות, שהתורה ציינה שאחי יוסף שחטו שעיר עיזים, כי זה מה שנקרה בדרכם: "שעיר עזים - יש אומרים שדם שעיר דומה לדם אדם, ושמא הכי אינה לידם" (שם). כלומר, הכתוב מציין  שעיר העזים כעובדה ולא כדי להבדיל אותו מטלה למשל. על פי זה, המדרש מבאר את העובדה, שאחי יוסף טבלו את כתונת יוסף בדם השעיר, שמאחר ודם השעיר דומה לדם האדם – כמו דם שאר היונקים – לפיכך, יקשה על יעקב אבינו לגלות שמדובר בשקר, ושיוסף לא נטרף על ידי חיה רעה.

בנוסף, אולי אפשר לבאר, שכוונת המדרש, שמביאים לקרבן חטאת דווקא שעיר עיזים, על מנת לכפר על מכירת יוסף, כפי שפירש רש"י: "וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת – לכפר על מכירת יוסף, שנאמר 'וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים' (בראשית לז, לא)" (במדבר ז, כב). כך גם כותב הרמב"ם: "אבל החכמים ז"ל שמו טעם היות כפרת צבור לעולם בשעירים, בעבור שחטא עדת ישראל כלה היה בשעיר, רמז למכירת יוסף הצדיק, שנאמר בעניינו 'וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים' (בראשית לז, לא), ולא יהיה זה הטעם חלוש בעיניך, כי כוונת כל אלו הפעולות ליישב בנפש כל חוטא, וכל איש מרי שצריך לזכור ולהזכיר חטאו תמיד, כמו שנאמר: 'וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד' (תהילים נא, ה), ושצריך כפרה על החטא ההוא הוא וזרעו וזרע זרעו בעבודה שתהיה ממין המרי ההוא" (מורה נבוכים, חלק ג, פרק מו).

עיזים מפיקות מרכיבי דם אנושי

ההשוואה בין דם העז לדם האדם, מזכירה לי תגלית מעניינת; חוקרים במעבדות ההנדסה הגנטית בארץ ובעולם, הצליחו להשתיל גנים אנושיים בעיזים - ולגרום לכך שהעיזים ייצרו מרכיבי דם אנושי בחלב שלהן.

בפברואר 1995 פרסמו מדענים[4] ממכון וולקני בבית דגן  כי הצליחו להשתיל גנים אנושיים בעיזים היכולות לייצר את החלבון אלבומין בחלב לשהן. אלבומין הוא חלבון שנמצא בדם בכמות גדולה, והוא שמייצב את לחץ הדם. במצבים שונים, כאשר לחץ הדם מתערער, למשל, בגלל איבוד דם כתוצאה מתאונות או מניתוחים, או כתוצאה מאיבוד נוזלים בגלל כוויות, צריך להוסיף אלבומין לדם.

מרכיבי הדם האנושי שייצרו העזים - ובייחוד סוגים רבים של חלבוני דם אדם - ניתנים לשימוש בטיפול בבני אדם, הסובלים ממחסור בחלבונים מיוחדים בדמם. רכיבי הדם האנושי מהעיזים המושתלות יחליפו את הדם מהמעבדות ויהיו זולים יותר, בטוחים יותר ולאין-ערוך פשוטים יותר באחסון ובהעברה. אפשר לומר, כי חלב העיזים המושתלות הופך לתחליף של דם אנושי.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לשימוש תרופה למניעת קרישי דם שפותחה ע"י חברת  ,GTC Biotherapeuticsהמופקת מחלב של עיזים שעברו הנדסה גנטית[5].  התרופה מבוססת על חלבון-אדם נוגד קרישה המיוצר בחלב עיזים המהונדסות גנטית. תרופה זו תסייע במיוחד לחולי המופיליה (=מחלה תורשתית המתבטאת בתפקוד לקוי של מנגנון הקרישה של הדם).


[1] וכן במדרש שכל טוב, בראשית, פרשת וישב, פרק לז נאמר: "ולמה בדם של שעיר, שדומה לדמו של אדם, ולפיכך בכל מקום השעיר לחטאת, יבא דמו ויכפר על דם הדומה לו, וכתיב כי הדם הוא הנפש (דברים יב, כג)". ראה גם ב"תורה שלמה" לרב מנחם כשר, פרשת וישב, פרק לז, אות קפ.

[2] ראה במאמר "נס חצי הדם" בפרשת משפטים בבלוג זה.

[3] כך גם הבין ה"חזקוני" לפסוק הנ"ל, שדווקא דם השעיר דומה לדם האדם: שהקשה מהגמרא בסנהדרין (צו, ב) מהמעשה המזעזע של נבורזאדן, בו מצוין, שנבורזאדן, שחט בהמות ולא היה הדם דומה לדמו של זכריה הנביא. ותירץ החזקוני, שכיוון ששחט קרבנות רבים (לא רק מעיזים) והתערב דמם, לא דמה דמם לדם האדם, אבל האחים שחטו רק שעיר, שדמו דומה לדם האדם.

[4] ע"פ המאמר "מי מפחד מכבשים משוכפלות", מאת ד"ר דני סימון, כתב העת "אאוריקה : כתב-עת להוראת מדעים וטכנולוגיה", גיליון 1, יוני 1996, הוצאת אונ' ת"א, רמות. למאמר המקוון בספריה הווירטואלית של מט"ח: 

[5] ראה בויקיפדיה האנגלית בערך "ATryn" (=שם התרופה שהופקה מחלב העיזים).


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1