יוסף - אלוף בידיעת שפות

 מאת: אורן סעיד

המדרש מספר לנו, שפרעה התרשם לא רק מחכמתו הרבה של יוסף, אלא גם מכך שיוסף ידע יותר שפות ממנו.

בפרשתנו אנו קוראים שלאחר שיוסף פותר לפרעה את החלומות, פרעה אומר ליוסף: "אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי, וְעַל פִּיךָ יִשַּׁק כָּל עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" (מא, מ). על הביטוי "רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" דורשים חכמינו[1], שפרעה כמלך ידע שפות רבות, והוא בחן את יוסף בשפות שונות. אמר פרעה למחר אנסה אותו בשפה נוספת. באותו לילה בא המלאך גבריאל ולימד את יוסף שבעים לשון, ויוסף לא הצליח להבין השפות, עד שהוסיף לו אות אחת בשמו של הקב"ה, זהו שכתוב "עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי אֶשְׁמָע" (תהלים פא, ו). למחר ניסה אותו והיה יוסף יודע כל שפה. התחיל יוסף לדבר עם פרעה בלשון הקודש. פרעה לא ידע להשיב לו. אמר לו פרעה, מה היא הלשון הזו שאתה מדבר? אמר לו זוהי לשון הקודש. אמר לו פרעה השבע לי שלא תגלה הסוד שלא הבנתי את השפה הזו, כדי שלא יאמרו יוסף גדול מפרעה. אולם רק הכסא אגדל ממך. אם כן, ע"פ המדרש, יוסף ידע סה"כ 71 שפות:  70 שפות שידע גם פרעה, ובנוסף גם את שפת "לשון הקודש".

הביטוי "לשון הקודש" במשמעות המצומצמת, מתייחס לא ללשון הקודש כולה, אלא ללשון תורה שבכתב בלבד. במשמעותו המורחבת הוא משמש לשילוב של לשון הקודש והארמית התלמודית בתוך לשון הספרים הקדושים ששימשה לכתיבת הספרות התורנית של באלף החמישי ובאלף השישי[2].

מדוע חכמינו דרשו שפרעה ידע דווקא 70 שפות ?

על פי התורה, קיימות שבעים אומות בסיסיות בעולם, חוץ מישראל. כל האומות הקיימות הן התפצלויות מתוך שבעים האומות האלה. ברשימת בני נח בפרשת נח יש שבעים שמות של צאצאי נח כנגד שבעים אומות העולם[3]. לכל אומה שפה משלה, וכך מפרש ה"חזקוני": "בפרשה זו תמצא שבעים בנים: ארבעה עשר ליפת, שלשים לְחָם, עשרים וששה לְשֵם, והם ראשי משפחות שמהם יצאו שבעים אומות לשבעים לשון, והמדינות שירשו נקראו על שמם. דוגמת: 'וַיְהִי בֹּנֶה עִיר וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ' (בראשית ד, יז) ואומר 'קָרְאוּ בִשְׁמוֹתָם עֲלֵי אֲדָמוֹת' (תהילים מט, יב) " (בראשית י, לב). וכן פירש הרד"ק: "איש ללשונו - כי לא היו כולם בני לשון אחת אחר הפלגה, וכל לשון גוי בפני עצמו, אע"פ שכולם בני יפת, ושבעים היו בני נח ונחלקו לשבעים לשונות[4]" (בראשית י, ו).  אם כן, המספר 70 מציין ביהדות באופן סמלי לא רק את מספר האומות אלא גם את מספר השפות בעולם (חוץ משפת לשון הקודש).

משפחות שפות בעולם.
יוצר: ori.
מתוך ויקיפדיה

יש לציין, שאין כוונת התורה שישנם רק שבעים שפות בכל בעולם, אלא שהיו שבעים שפות עיקריות (חוץ משפת לשון הקודש), שהשתמשו בהם באזור בבל, שמהם התפתחו שאר השפות, בגלל ערבוב השפות, ניבים שונים[5], פירוד העמים לקבוצות קטנות יותר והתפשטות העמים לאזורים גאוגרפיים נוספים. באופן דומה, כאשר חז"ל מזכירים 70 אומות, הכוונה היא לכל העמים מלבד עם ישראל, ובעצם כל העולם נוסד מאותם שבעים אומות.

משפחת שפות היא קבוצת שפות הקשורות זו לזו בכך שהתפתחו משפה אם (פרוטו-שפה) משותפת. יש הסבורים, ששבעים הלשונות מתייחסים למשפחת השפות השמיות, הכוללת 70 שפות מדוברות בעולם[6].

חכמי הסנהדרין היו צריכים להיות בקיאים בכל החכמות וב- 70 שפות: "דאמר רבי יוחנן: אין מושיבים בסנהדרין אלא בעלי חכמה, בעלי מראה, בעלי קומה, בעלי זקנה, בעלי כשפים ויודעים שבעים לשון[7], שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן..." (מנחות סה, א; סנהדרין יז, א). מרדכי היה חבר בסנהדרין וידע 70 שפות: "דתנן פתחיה על הקינין (פתחיה זה מרדכי) למה נקרא שמו פתחיה שפותח דברים ודורשן ויודע בשבעים לשון" (משנה שקלים ה, א).

יש לציין, שבעולם קיימות כ-6000 שפות טבעיות (שפה טבעית היא שפה שיש לה דוברים ילידים להבדיל "שפה מלאכותית" כמו שפת מחשב), בהן שפות המונות מאות מיליוני דוברים, ושפות המונות כמה מאות או עשרות דוברים בלבד[8].

 ידיעת שפות

פוליגלוט (מיוונית: poly - רב, glossa - שפה) הוא אדם בעל רמת שליטה גבוהה במספר רב של שפות. קשה לקבוע באופן מוחלט את מספר השפות אותן מדבר הפוליגלוט, מפאת הקושי בהגדרת המושג "דובר שפה". ניתן לומר כי תיירת המסוגלת לנהל שיחה בשפה זרה היא דוברת השפה, אולם היא לא תוכל לנהל שיחה בשפה זרה זו עם עורך-דין; או לדוגמא, דיפלומטים רבים מסוגלים לנהל שיחות בשפות שונות, אולם אין ביכולתם לכתוב בשפות אלה בצורה נאותה ונטולת שגיאות. יתרה מכך, ניתן לתהות אם ידיעת שפה מסוימת, המקלה מאוד על הבנת שפות דומות (וייתכן שאלו ניבים), תחשב כידיעת מספר שפות. לשם המחשה, דוברי נורבגית רבים יהיו מסוגלים להבין בקלות יחסית שבדית ודנית[9].

בין האנשים ששלטו במספר רב של שפות: הקארדינאל מזופאטי (1774-1849), שהוכח ששלט ב-29 שפות במצוינות נדירה ועוד 9 שפות נוספות, שנטען אך לא הוכח, שהוא דובר באופן שוטף[10]; ד"ר הארולד ויליאמס מניו זילנד (1928-1876), שידע יותר מ-40 שפות, ונטען שידע 58 שפות ומספר דיאלקטים נוספים; פאוול ג'נולוס (יליד 1939) מקנדה, נרשם בשנת 1986 בספר השיאים של גינס, בגין בקיאותו ב-41 שפות. הוא נבחן בכל שפה שלמד במשך שעתיים בהן ניהל שיחה עם דובר השפה ברמת שפת אם; גלעד צוקרמן (יליד 1971), בלשן ישראלי, חי כיום באוסטרליה. הוא יכול לדבר אחת עשרה שפות, ויש לו קצת ידע באחת עשרה שפות נוספות[11].

אם כן, על פי הנאמר לעיל, יוסף היה אחד הפוליגלוטים הראשונים[12]  בהיסטוריה!


[1] פסיקתא זוטרתא בראשית פרק מא, ילקוט שמעוני פרק מא, רמז קמח.

[2] ע"פ המכלול – האנצ' היהודית בערך "לשון הקודש".

[3] לזיהוי 70 האומות  - בני שם חם ויפת, ראה  ב"wikinoah" במאמר "The Geography of the Seventy Nations".

[4] יש לציין שבמדרש הגדול נאמר שמצאצאי בני נח יצאו שבעים ושתים שפות: "אלה משפחות בני נח, לתולדתם בגויהם – כל המדינות שחלקו בני נח לבניהם מאה וארבעה, כל אייהם תשעים ותשעה, כל הלשונות שנים ושבעים...". (בראשית י, לב).

[5] ראה גם בהמכלול – אנצ' יהודית בערך "ניב (סיווג שפה)".

[6] Edward Lipiński‏,"Semitic Languages: Outline of a Comparative Grammar"

‪Peeters, 2001, pages 29,41

Asya Pereltsvaig ,”Languages of the World: An Introduction"‏, ‪Cambridge University Press, 2020 ,Page 190

[7] אולם הרמב"ם (הלכות סנהדרין ב,ו) פסק: "וצריך להשתדל ולבדוק ולחפש שיהיו כולן בעלי שיבה בעלי קומה, בעלי מראה, נבוני לחש, ושידעו ברוב הלשונות כדי שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן". מכאן, שעל פי הרמב"ם, אין צורך שידעו את כל שבעים הלשונות, אלא די שידעו "ברוב הלשונות".

[8]  ע"פ  המכלול – האנצ' היהודית ערך "שפה טבעית".

[9] ע"פ המכלול – האנצ' היהודית בערך "פוליגלוט".

[10] ע"פ ויקיפדיה האנגלית בערך "Giuseppe Caspar Mezzofanti".

[11] להרחבה על אנשים ששלטו במספר רב של שפות ראה בויקיפדיה האנגלית בערך "Polyglotism". ראה גם ויקיפדיה האנגלית בערך "Powell Janulus".

[12] ע"פ המדרש גם פרעה ידע 70 שפות. בנוסף, יש לציין שע"פ פירוש "בכור שור" לפרק יא, בראשית, אנשי דור הפלגה, לפני ש-ה' בלל את שפתם, כולם ידעו שבעים לשון והיו מבינים זה את זה; לאחר ש-ה' בלל את שפתם, כל אחד שכח את כל השפות חוץ משפה אחת, ולכן לא יכלו להבין איש את שפת רעהו.


© כל הזכויות שמורות למחבר

3 תגובות:

  1. איך מצאו אנשים שידעו 70 שפות לסנהדין?, אפילו אדם מאוד חכם ידע אולי 10 שפות

    השבמחק
  2. נדרש מהסנהדרין להיות בקיאים ברוב השפות המדוברות, כדי שלא יצטרכו לשרות מתורגמנים.
    ייתכן שצורך השליטה בשפות רבות ייחסך מחכמי הסנהדרין: במקום אחר בנביאים מתואר כי לעתיד לבוא "אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם השם" (צפניה ג, ט). כלומר, כל העולם כולו ישוב לדבר בלשון הקודש – כפי שהיה לפני סיפור מגדל בבל ("ויהי כל הארץ שפה אחת" (בראשית יא, א)). אם חזון השפה האחת יתגשם עוד לפני כינון הסנהדרין, לא יצטרכו החכמים להכיר שפות נוספות.

    ראה גם בקישור כאן, מכון המקדש, שלפי הרמב"ם ידיעת 70 השפות אינה מעכבת.
    https://www.temple.org.il/mikdashot/%D7%A1%D7%A0%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9F

    השבמחק

UA-41653976-1