עיניים רכות

 מאת: אורן סעיד

התורה מציינת שללאה היו עיניים רכות. נחלקו המפרשים מהן עיניים רכות.

בפרשתנו מתוארת לאה, כבעלת עיניים 'רַכּוֹת': "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת; וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה" (כט, יז). בתרגום אונקלוס תירגם: "רַכּוֹת - יָאֲיָן" (שם), כלומר יפות, וכן פירש רבי סעדיה גאון: "רַכּוֹת  - נאות, עדינות" (שם) וכן פירש הרשב"ם: "רַכּוֹת - נאות" (שם). אם כן, לפי פירושים אלו עיניים רכות הן עיניים נאות.

עיניים רכות – דומעות

מבאר רש"י: "ועיני לאה רכות - שהייתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובוכה, שהיו הכל אומרים: שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן, הגדולה לגדול והקטנה לקטן". מקור דברי רש"י הוא בדברי רב בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא: "רַב אָמַר, לְעוֹלָם רַכּוֹת מַמָּשׁ ,וְלֹא גְּנַאי הוּא לָהּ אֶלָּא שֶׁבַח הוּא לָהּ, שֶׁהָיְתָה שׁוֹמַעַת עַל פָּרָשַׁת דְּרָכִים, בְּנֵי אָדָם שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים, שְׁנֵי בָנִים יֵשׁ לָהּ לְרִבְקָה, שְׁתֵּי בָנוֹת יֵשׁ לוֹ לְלָבָן, גְּדוֹלָה לַגָּדוֹל וּקְטַנָּה לַקָּטָן, וְהָיְתָה יוֹשֶׁבֶת עַל פָּרָשַׁת דְּרָכִים וּמְשָׁאֶלֶת, גָּדוֹל מָה מַעֲשָׂיו אִישׁ רַע הוּא מְלַסְטֵם בְּרִיּוֹת, קָטָן מָה מַעֲשָׂיו אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים, וְהָיְתָה בּוֹכָה עַד שֶׁנָּשְׁרוּ רִיסֵי עֵינֶיהָ" (קכג, א). רש"י פירש: "רכות ממש - עיניה נוטפות דמעה" (שם). אם כן, לפי פירוש זה, עיניים רכות הם עיניים דומעות.

גבר בעל צנחת קלה בעפעף ימין
מתוך ויקימדיה

בתרגום יונתן בן עוזיאל מתרגם: "רכות - צִירְנַיְיתָן" (שם). במשנה במסכת בכורות מוזכר המום "הַצִּירָן" (פרק ז, משנה ג) – כמום הפוסל את הכהן לעבודה. רבינו עובדיה מברטנורא מבאר, שמדובר בעיניים שהן דומעות תמיד: "צִּירָן - שעיניו זולגות, דולפות ויורדות תמיד דמעה" (שם); וכן בפירוש המשניות לרמב"ם: "צִּירָן מי שעיניו דומעות או שנוזלים קצת עיניו תמיד והוא מה שאמר בפירוש השם הזה דמעות זולפות" (שם). לפי זה, עיניים רכות הן עיניים שתמיד הן דומעות.

העין - איבר הראיה באדם ובבעלי חיים, נקראת כך על שם נביעת מעין הדמעות[1]. דמעות הן נוזל המיוצר על ידי בלוטת הדמעות. הן מנוקזות החוצה דרך שני פתחים זעירים אל צינוריות עדינות בעפעף העליון והתחתון, המתחברות לשק הדמעות. הדמעות מתרוקנות לתוך חלל האף דרך תעלת הדמעות  ומשם דרך שסתום קטן לקיר החיצוני של האף. כל סתימה במערכת הניקוז, או בצינוריות או בתעלת הדמעות, יכולה לגרום לעיניים דומעות תדיר ואף לדלקות.

התופעה הזאת נפוצה למדי בחודשים הראשונים לאחר הלידה ומופיעה בכ־8%-6% מהתינוקות ובשיעור גבוה יותר בפגים. אם התופעה אינה חולפת לבד עד גיל שנה, ניתן לטיפול במקרים מסוימים בפעולה כירורגית פשוטה ובמקרים אחרים בניתוח[2].

עיניים רכות – עגולות וצרות

בתלמוד בבלי מסכת שבת מסופר, שאדם אחד ניסה להרגיז את הלל ושאלו: "מִפְּנֵי מָה עֵינֵיהֶן שֶׁל תַּרְמוֹדִיִּין תְּרוּטוֹת? אָמַר לוֹ בְּנִי שְׁאֵלָה גְּדוֹלָה שָׁאַלְתָּ, מִפְּנֵי שֶׁדָּרִין בֵּין הַחוֹלוֹת" (לא, א). מבאר רש"י: "תְּרוּטוֹת – רכות[3].  שדרים בין החולות - והרוח נושבת ונכנס בתוך עיניהם; ובמקום אחר מפרש תְּרוּטוֹת לשון עגולות בית מושב שלהן, ואף כאן אני אומר כן ומפני שדרים בין החולות שינה אותם המקום שלא יהא סדק של עיניהם ארוך כשלנו ויכנס בו החול" (שם). התרמודיין גרים בסביבה חולית ולכן עיניהם טרוטות – צרות, דבר המקטין את שטח העין החשוף לחול.  אם כן,  לפי זה עיניים רכות הן עיניים צרות. רבי אברהם אבן עזרא פירש שעיניים רכות, הן עיניים ארוכות (שם); ונראה ש הכוונה לעיניים צרות. קרוב לוודאי שמדובר בצניחת העפעף[4].

אחד הגורמים לעיניים צרות הוא צניחת העפעף. זהו מצב בו העפעף כולו, כולל שפת העפעף (המקום בו ממוקמים הריסים), צונח ומכסה את שטח הקרנית. במצב זה העין עצומה בחלקה והמראה הכללי הוא של עין עייפה וקטנה. לכן עיניים "רכות"  - עיניים הסובלות מצניחת העפעף - נראות כחלשות או עדינות. עיניים "רכות" נראות כעגולות מאחר והן נראות קטנות – בשל הצמצום של העין.

צניחת עפעף היא מחלה שבה צונח העפעף ומכסה חלק מהעין. מקור הבעיה הוא חולשה של השריר המרים את העפעף. לעיתים מדובר בבעיה מלידה, אך במקרים רבים היא נגרמת מנזק שנגרם לשריר המרים את העפעף, עקב חבלה ולפעמים עקב סוכרת. צנחת נחשבת לבעיה אסתטית, אך כאשר היא מופיעה אצל ילדים, היא עלולה לגרום לעין עצלה. ברוב המקרים הטיפול בצניחת עפעף יהיה ניתוחי[5].

כאמור, המדרש מספר (בבא בתרא קכג, א) שעיני לאה היו רכות, מאחר ולאה בכתה על השמועה שהיא מיועדת לעשו הרשע, "עַד שֶׁנָּשְׁרוּ רִיסֵי עֵינֶיהָ[6]". בכי מסיבי הכולל שפשוף עיניים חזק - יכול לגרום לרפיון החיבור של שריר מרים העפעף - מהעפעף עצמו, ובכך לגרום לצניחת עפעפיים[7].

גורם נוסף לעיניים צרות הוא "קפל עפעף" - הוא קפל עור בעפעף העליון, המכסה את זווית העין הפנימית, אשר גורם לעיניים להיראות מלוכסנות.   קפל העפעף מופיע בעיקר אצל יוצאי אסיה, במיוחד במזרח אסיה ובדרום מזרח אסיה. יש המשערים, כי קפל העפעף נגרם כתוצאה מגורמים אקלימיים. קפל העפעף מופיע גם במצבים רפואיים מסויימים[8].


[1] ראה מדרש שכל טוב, בראשית טז, ז.

[2] "חסימת צינור הדמעות: כל הפתרונות", ד"ר אריה נמט, אתר קופת חולים כללית.

[3] השווה ל-נדרים סו, ב ד"ה טרוטות.

[4] ראה באנציקלופדיה הלכתית רפואית בערך "עין", מאת פרופ' אברהם שטינברג. הערך המקוון באתר מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה.

[5] המכלול האנצ' היהודית בערך "צנחת".

[6] בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין מסופר: "מַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה אַחַת שְׁכֶנְתּוֹ שֶׁל רַבָּן גַּמְלִיאֵל שֶׁמֵּת בְּנָהּ וְהָיְתָה בּוֹכָה עָלָיו בַּלַּיְלָה שָׁמַע רַבָּן גַּמְלִיאֵל קוֹלָהּ וּבָכָה כְּנֶגְדָּהּ עַד שֶׁנָּשְׁרוּ רִיסֵי עֵינָיו" (סנהדרין קד, ב). מבאר רש"י: "ריסי עיניו - שער שבבבת העין היה נופל ונכפל על העין מרוב דמעות" (שם). וא"כ משמע שמכובד הדמעות התכופפו ריסי עיניו של רבן גמליאל, ולא שנשרו ממש. יתכן שזה הפשט גם במדרש על לאה, שריסי עיניה התכופפו ולא שנשרו.

[7]  , "Ophthalmology Clinics for Postgraduates"

by Prafulla Kumar Maharana, Namrata Sharma, Atul Kumar

Page 23,2017, Jaypee Brothers Medical Publishers Pvt. Limited

[8] ויקיפדיה האנגלית בערך "Epicanthic fold" [=קפל אפיקנטי].


© כל הזכויות שמורות למחבר

תגובה 1:

UA-41653976-1