מאת: אורן סעיד
יעקב אבינו לעת זקנותו חולה ומתקשה לראות את נכדיו. חז"ל לימדו אותנו מהי המהות של השינויים בגוף האדם כתוצאה מהזקנה.
נאמר בפרשתנו שיעקב אבינו לא יכל לראות כתוצאה מהזקנה: "וְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן לֹא יוּכַל לִרְאוֹת" (מח, י). רבי אברהם אבן עזרא מבאר: "לא יוכל לראות – וטעמו: לראות היטיב, שיכירם" (שם). ר' יוסף בכור שור מבאר: "לא יוכל לראות – להתבונן, אלא כאדם שרואה ואינו רואה, ולכך נאמר 'וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת בְּנֵי יוֹסֵף' (שם, ח)" (שם). לפי פירושים אלו, יעקב התקשה בראייה כתוצאה מהזקנה ולכן לא זיהה את בני יוסף. התורה מספרת שגם יצחק לא יכל לראות כשהיה זקן: "וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת" (בראשית כז, א). "רבינו בחיי" מבאר שגם עיני יצחק כהו כתוצאה מזקנה: "וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת - על דרך הפשט כהוי העינים מנהג הזקנה והכל נמשך על 'ויקרא [1]'. וכן מצינו ביעקב 'ְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן' (בראשית מח, י), גם באחיה השילוני 'כִּי קָמוּ עֵינָיו מִשֵּׂיבוֹ' (מלכים א, יד, ד), ומה שכתוב במשה רבינו ע"ה 'לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה' (דברים לד, ז) היה זה נס" (בראשית כז, א). "כיהוי עיניים" במקרא מתייחס לקושי או חולשה ביכולת הראייה של העין. א"כ, אחת התמורות החלות כתוצאה מהזקנה היא שינויים במבנה העין המקשים או המונעים את הראייה.
תמורות בעיניים כתוצאה מזקנה
כאמור, "כהה עין", הוא אדם שמתקשה בראייה כתוצאה מהזקנה. בדומה להופעת שיער שיבה וקמטים בעור, זוקן הראייה (Presbyopia) היא תסמין הנגרם במהלך הטבעי של הזדקנות. זוקן ראייה הוא ליקוי בעין המתבטא בירידה ביכולת העין להתמקד בעצמים הנמצאים בקרבתה. הגורם העיקרי לזוקן ראייה, הוא איבוד גמישותה של עדשת העין. במצב תקין, עדשת העין היא גמישה והיא מסוגלת לשנות את עובייה, ובכך היא משנה את רמת השבירה של קרני האור (ככל שהיא פחוסה יותר ועבה יותר, השבירה גדולה יותר). תכונה זאת, מאפשרת לאדם לראות חד כשהוא מביט אל מרחקים שונים. כאשר אנו מסתכלים על אובייקט קרוב, יש צורך בשבירה נוספת ומיקוד על ידי העדשה. אדם הלוקה בזוקן ראייה, כתוצאה מנוקשות עדשת העין, בהתבוננו בעצמים קרובים, אין העדשה שבעינו מסוגלת להתאים עצמה לראייה מקרוב, ולכן תצטייר לו תמונה מטושטשת והוא יחוש כאבי ראש[2].
מבנה העין באדם. במחלת זוקן ראייה עדשת העין מאבדת מגמישותה. מתוך ויקיפדיה |
מחלת עיניים נוספת, הנגרמת בשל ההזדקנות והגורמת ל"כיהוי עיניים" היא מחלת קָטָרָקְט (בעברית: יָרוֹד). זוהי מחלה של העין המתבטאת בעכירות של עדשת העין. כתוצאה מעכירות העדשה, מקפחת העין את כושרה לכנס את האור; ומכאן הפגיעה ביכולת הראייה[3].
כאמור, התורה מציינת שעיני יעקב "כָּבְדוּ מִזֹּקֶן" (שם). דורשים ב"פסיקתא רבתי": "וְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן – אמר ר' יהודה: כמשמעו, שריסי עיניו [עפעפיו] כבדו מזקן והיו דבוקין זה לזה וכשהיה מבקש לראות היה תולה אותם" (פרשה ג). כלומר, יעקב אבינו לא יכל לראות כי עפעפי עיניו היו דבוקים זה לזה. על מדרש זה מעיר ד"ר א.מ. גרשוני[4] : "ועיני ישראל כבדו מזוקן - פירוש, ריסי עיניו היו דבוקין זה לזה, מחמת שחיקה בעצבי הריסים, אבל לא מפני כבדן, כי משקל הריסים אחד בימי הבחרות ובימי הזקנה".
שקיות מתחת לעיניים ועיגולים כהים סביב העיניים, נוצרים אף הם כתוצאה מתהליך ההזדקנות. ככל שאנו מזדקנים, העור שמתחת לעיניים נעשה דקיק יותר ומאבד מגמישותו, צונח ויוצר שקיות. בנוסף, בגיל מבוגר העור מאבד מהגמישות ולכן נמתח ונעשה יותר דק ועדין. כתוצאה ישירה מכך כלי הדם מתחת לעור נראים בצורה הרבה יותר בולטת ומכאן העיגולים הכהים סביב העיניים. כמו כן, השקיות עצמן מטילות צל כהה ומדגישות בכך עוד יותר את העיגולים[5].
תמורות הנגרמות כתוצאה מהזקנה באופן כללי
המדע החוקר את תופעות הזקנה נקרא "גרונטולוגיה". ראשית, נמנה את התמורות הנגרמות כתוצאה מהזקנה באופן כללי:
1. איבוד משקל של אברי הגוף וכן שינויים מורפולוגיים במבנהו ובצורתו החיצונית.
2. חילוף החומרים בגוף הולך ופוחת.
3. כושר ההסתגלות לתמורות שבגורמי הסביבה נעשה לקוי, כגון: היכולת לשמור על טמפרטורה קבועה של הגוף בתנאי קור או חום.
4. חלים שינויים תפקודיים במערכת-העצבים המתגלים בעיקר בהארכת זמן התגובה. כמו כן כושר הלמידה והזיכרון פוחת עם הזקנה.
5. מערכת-השרירים הרצונית מזדקנת. היכולת לעשות עבודה גופנית פוחתת.
יש לציין שהתמורות החלות עקב הזקנה שונות מאוד מפרט לפרט, כך שלא ניתן לקבוע ערכים ממוצעים (כגון הבחנה בגיל) לגבי תמורות אלו, ויתכן שזקן-מבחינה ביולוגית יהיה זהה לצעיר לגבי תפקודים מסוימים.
בדיקת תהליך ההזדקנות ברקמות האורגניזם מלמדת כי דעיכת התהליכים הביולוגיים מתחילה זמן רב לפני המוות. מדידת תהליכים אלה ודעיכתם עם הזמן מאפשרת את קביעת "הגיל הפיזיולוגי" של הרקמה. את תהליכי ההזדקנות אפשר למדוד באופן פיזיולוגי באדם לאחר גיל 30. מגיל זה יש ירידה מתמדת במהירות קבועה כמעט, ביעילות הפונקציות הביולוגיות השונות: כושר הנשימה, יעילות פעילות הלב והפעילות המינית. איבוד החיוניות, כלומר הירידה ביעילות הפונקציות הביולוגיות של 1% לשנה לאחר גיל 30, מתרחשת אם כך באופן לינארי. ישנם תהליכים, כמו יכולת הויסות של זרם הדם, ויסות רמת-הסוכר בדם, או ויסות מהירות פעולת-הלב, הפועלים כשורה כל-זמן שהגוף נמצא במנוחה, אולם אינם מסוגלים לעמוד עוד בתנאי מאמץ גופני. האורגניזם הזקן מגיב, אפוא, ביעילות פחותה לאתגרים שמציבה בפניו הסביבה החיצונית[6].
מהות התמורות החלות כתוצאה מהזקנה
חז"ל לימדו אותנו, מהי המהות של התמורות החלות כתוצאה מהזקנה; בבראשית רבה[7] אומר רבי יהודה בר סימון:
1. "אברהם תבע מהקב"ה זקן לבן לעת זקנה.
אמר לפני הקב"ה: 'ריבון העולמים! אדם ובנו נכנסין למקום ואין אדם יודע למי
מכבד! מתוך שאתה מעטרו בזקנה, אדם יודע למי מכבד'.
אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'חייך! דבר טוב תבעת, וממך הוא מתחיל!' מתחילת הספר ועד
כאן אין כתיב זקנה, וכיון שעמד אברהם, נתן לו זקנה,
'וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא
בַּיָּמִים' (
בראשית כד, א)". לכן גדל זקן לבן כתוצאה מהזקנה, בגלל
שאברהם אבינו תבע זאת מהקב"ה על מנת שיוכלו להבחין בין האב לבן וכך יוכלו
לכבד את האב, והוא היה האדם הראשון שצמח לו זקן לבן לעת זקנה
[8].
2. "יצחק תבע מהקב"ה ייסורים לעת זקנה, כי: 'אדם מת בלא ייסורים, מידת הדין מתוחה כנגדו, מתוך שאתה מביא עליו ייסורים, אין מידת הדין מתוחה כנגדו (שהייסורים ממרקין עוונותיו)', כך טען יצחק כלפי הקב"ה. אמר לו הקב"ה: 'חייך, דבר טוב תבעת וממך אני מתחיל', וזהו שנאמר: 'וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת' (בראשית כז, א)".
3. "יעקב תבע חולי לעת זקנה. אמר לפני הקב"ה: 'ריבון העולמים, אדם מת בלא חולי ואינו מיישב בין בניו (דהיינו אינו יכול לצוות אותם לסדר וליישב ענין ירושתם), מתוך שהוא חולה שניים או שלושה ימים (קודם מותו) הוא מיישב בין בניו'. אמר לו הקב"ה: 'חייך, דבר טוב תבעת וממך הוא מתחיל', וזהו מה שנאמר בפרשתנו: 'וַיֹּאמֶר לְיוֹסֵף הִנֵּה אָבִיךָ חֹלֶה' (מח, א)". וכן באופן טבעי, חל שינוי בכושר הראיה של יעקב אבינו וזהו שנאמר: "וְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן לֹא יוּכַל לִרְאוֹת" (מח, י).
מדוע הזקנה "קופצת"?
פרעה שואל את יעקב אבינו: "כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ" (בראשית מז, ח), במילים אחרות, בן כמה אתה? יעקב משיב לו: "יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם" (שם, ט). כלומר, יעקב עונה לפרעה, שהוא בן 130 שנה, ויחסית לגיל שאליו הגיעו אבותיו (אברהם: 175 שנה, ויצחק: 180 שנה), הוא חי מעט שנים; ובגלל הצרות והדאגות והטרדות הרבות שפקדו אותו, הזקנה קפצה עליו, ולכן הוא נראה זקן מאד (רמב"ן וספורנו, שם).
ניתן ללמוד מכך, שכשם שהצרות והדאגות מחישות את תהליך ההזדקנות, ומקצרות את משך חיי האדם, כך רוגע ושלווה, מאיטים את תהליך ההזדקנות ויכולים להאריך את החיים; עובדה, שיש לה סימוכין גם מבחינה מדעית[9].
[1] נראה שהכוונה לפסוק המופיע קודם לכן, והמציין שיעקב היה בימיו האחרונים: "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף..." (מז, כט).
[2] ע"פ ויקיפדיה בערך "זוקן ראייה" ובערך "עדשת העין".
[3] להרחבה ראה במאמר "מכת הסנוורים" פרשת וירא.
[4] בהערותיו לספר "מדרש הרפואה" מאת משה פרלמן, ח"ג, הוצאת "דביר" תל אביב תרצ"ו, עמ' 93.
[5] להרחבה ראה במאמר "מדוע נוצרים שקים שחורים מתחת לעיניים", מאיר ברק, 2010, מכון דוידסון – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.
[6] ע"פ המאמר "הביולוגיה של ההזדקנות" מאת אדווין בירמן, כתב העת "מדע" עיתון מדעי לכל. כרך י"ח - 6 (1973) שבהוצאת מוסד ויצמן לפרסומים. המאמר נמצא גם בכתב העת "אסיא", כרך שישי, מכון שלזינגר, הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים, תשמ"ט. ראה גם באנצ' העברית בערך "זקנה".
[7] פרשה סה סעיף ט.
[8] ראה מאמר בפרשת חיי-שרה: "מדוע זקן מבוגרים מלבין?".
[9] ראה גם במאמר "תוחלת החיים של האדם" בפרשת פנחס.
© כל הזכויות שמורות למחבר
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה