סילוק בעלי כנף בפרשה וכיום

 מאת: אורן סעיד

כהכנה לברית בין הבתרים, אברהם מבתר את בעלי חיים, ואברהם מסלק את העיט מפגרי בעלי החיים המבותרים. הפרשנים ביארו כיצד אברהם סילק את העיט מהפגרים.

בטרם כרת ה' ברית עם אברהם, אברהם לוקח שלושה עגלים, שלוש עזים, שלושה עגלים תור וגוזל, ע"פ ציווי ה' ומבתר אותם, כל אחד לשני חלקים. ואז מספרת התורה: "וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים; וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם" (טו, יא). רש"י במקום מפרש, שהעיט ירד על פגרי בעלי החיים, ואברהם הפריח את העיט מהפגרים. כיצד אברהם הפריח את העיט מהפגרים?

מסוק "ינשוף" לאחר פגיעת חסידה.
מתוך ויקיפדיה

א.      האבן עזרא מפרש, שאברהם סילק את  העיט  מהפגרים ע"י יצירת רוח נושבת, או השיב רוח מעל הפגרים להבריח את העיט[1].

ב.      בפירוש ה"חזקוני" מבאר שאברהם הבריח את העיט באמצעות הנפת הסודר (מטפחת) שלו; וכן מובא בפירוש "דעת זקנים": "וישב אותם אברם -  שהיה מניף בסודרו שלא ישלוט בהם העיט עד הערב" (טו, יג).

ג.      במדרש רבה מבואר: "וישב אותם אברם -  נסב אברהם מכישה והוה מכיש להון[2]" (פרשת מד, אות טז), כלומר אברהם הפריח את העיט בעזרת מעדר או מקל.

כיצד בימינו מסלקים בעלי כנף ?

אחד האמצעים להברחת ציפורים הוא באמצעות דחליל, בובה שאמורה להבריח ציפורים משדות חקלאיים ומגינות. הדחליל נזכר בתלמוד בבלי: "בדַּחְלוּל סגי" (בבא בתרא כז, ב), ופירש שם רבינו חננאל, שהדחלול הוא דמות עץ בצורת אדם שנועדה להפחיד את הציפורים[3]. מילה זו גזורה מן הפועל הארמי דְּחֵל שפירושו פָּחַד. בעברית החדשה נוצרה על פי דַּחְלוּל הצורה דַּחְלִיל באותה משמעות.

מאחר שהציפורים נטו להתרגל לצלילים קבועים, נעשה שימוש באמצעים מגוונים יותר - החל מדחלילים שעושים רעש, וכלה בדמויות המחזיקות נפצי אבק שריפה שהתפוצצו באופן אקראי.

שיטה נפוצה אחרת להברחת ציפורים היא תליית ציפורים מתות על עמודים [4]. שיטה נפוצה נוספת להרחקת יונים היא השימוש בדוקרנים נגד יונים, שהם מחטים ארוכות ממתכת המוצבות בחזיתות מבנים, על גבי תאורות רחוב, על גבי שילוט מסחרי, ועל גבי גשרים, על מנת למנוע מציפורים בכלל, ויונים בפרט, לנחות עליהם, ללכלך אותם בצואה ו/או להקים עליהם קן. כך מאפשרים דוקרני היונים להרתיע ציפורים ממקומות מסוימים מבלי לגרום להן נזק [5].

אחד המקרים השכיחים בימינו בהם יש צורך בשימוש בטכניקות לסילוק עופות או ציפורים, הוא במסלולי המראה ונחיתה.  ציפור הפוגעת במטוס בעת המראה או נחיתה עשויה לגרום לו נזק רב ואף לסכנת התרסקות. קיימים מספר פתרונות להרחקת העופות או הציפורים[6]:

א.      השמעת קולות התרעה ב"שפת" הציפורים המסוימות אותם רוצים להבריח. אפשר להקליט קולות אלה ולהשמיעם במכשירים מיוחדים, הבעיה היא שהציפורים מתרגלות לרעשים ובנוסף, ההתרעה היא רק ב"שפה" אחת.

ב.      ירי כדורי נפץ מאקדחים ורובים המתפוצצים בגבהים שונים ועושים רעש רב שמבריח ציפורים.

ג.        שימוש בבזים מיומנים לשם הפחדת הציפורים.

ד.      שימוש באמצעים כימיים לקטילה או הרחקת ציפורים.

ה.      סירנות וצופרים למיניהם העושים רעש גדול העשויים להפחיד ציפורים.

 



[1] על פי פירושו של אשר וייזר על האבן עזרא.

[2] השווה לילקוט שמעוני, פרק טו, רמז עז.

[3] מובא שם בתוספות ד"ה "בדחלול סגי".

[4] על פי ויקיפדיה בערך "דחליל".

[5] ראה גם בויקיפדיה האנגלית בערך "bird control" (הרחקת ציפורים).

[6] ראה גם בויקיפדיה בערך "אסון תעופה" בקטע העוסק בנושא "פגיעת ציפורים". וכן

”Solutions to Prevent Bird Strikes: One Bird Strike and You're Out!”, by Dr Jerry Lemieux, , Trafford Publishing, 2009, pages 111-131.


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1