הדינוזאורים והמבול

 מאת: אורן סעיד

עיון במקורות חז"ל מראה שהדינוזאורים חיו לפני המבול ונכחדו על ידי המבול

כשמדענים מדברים על דינוזאורים, הם מדברים על יצורים ענקיים שחיו לפני מיליוני שנים. עיון במקורות הבאים, עשוי להביא למסקנה הבאה: הדינוזאורים חיו לפני המבול, והמבול הכחיד אותם.

המלבי"ם בד"ה "וימחו מן הארץ" מסביר: "שהגם שהרבה נשארו עצמותיהם החזקים כמטילי ברזל ולא נמוחו, בכל זאת נמוחו מן הארץ, כי ע"י שטף המים הובלו הפגרים לתוך העמקים ורובם נבלעו בעמקי תהום, אשר האדמה פצתה את פיה מעומק תהום רבה וירדו כמה אלפי אמה לעמקי שאול, עד שבצאת נח מן התיבה לא מצא שום רושם מפגרי בעלי חיים ועצמות הענקים ובעלי חיים הגדולים שהיו קודם המבול . ועדות ה' נאמנה מחכימת פתי להשיב דבר לחכמי הגיאולוגיה, שחופרים בעמקי האדמה ומוצאים עצמות גדולות מענקים ובעלי חיים גדולים שנאבדו מן הארץ ואינם עוד מימי המבול ואילך, והם מוכיחים מזה קדמות העולם , כי יחשבו את האדמה שעשויה מינים מינים, שבכל עומק ידוע יש מין אדמה אחרת, ויחשבו לפי אכות האדמה שימצאו העצמות שם, ולפי חשבון כמה היה צריך עד שיוולדו שטחי האדמה שהעולם קדמון מריבוא שנים, ושכבר היו בעלי חיים מימי קדם קודם לזמן היצירה שלנו. וכל זה הבל וריק, כי בעת המבול פתחה האדמה את לועה ע"י הרעשים שבאו מעומק שאול ותהום רבה והפכה תחתונים למעלה ועליונים למטה והורידה פגרי בעלי החיים עמוק עמוק, והחופרים לא יודעים את איכות המהפכה הזאת אשר עשתה נפלאות 150 יום של עמידת המים, עד שכך הסדרים שסידרו החוקרים מאיכות האדמה בכל שטח וכל חשבונותיהם בזה נתבלבלו אז וכל השערותיהם ודימיוניהם ישא רוח יקח הבל, ולו חכמו ישכילו זאת, ויראו מעשי ה' ונפלאותיו במצולת שאול איך מחה את כל היקום מעל פני האדמה ויטביעם בשאול תחתית עדי אובד" (ז, כג). המלבי"ם אומר שקודם המבול חיו ענקים ובעלי חיים גדולים. יתכן שבעלי חיים ענקיים אלו הם בעצם הדינוזאורים. המלבי"ם אומר גם שהחוקרים טועים בזה שהם טוענים שהעולם קיים הרבה שנים, וכן שבעלי חיים ענקיים אלו חיו לפני מיליוני שנים; כי בזמן המבול נשתנו לחלוטין כל סדרי בראשית, ותהליכים שהיו לוקחים מיליוני שנים באופן טבעי נעשו תוך שעות או ימים בלבד, וכך למשל, עברו העצמות של החיות האלו תהליך של התאבנות מהיר ביותר, אשר באופן טבעי היה נמשך מיליוני שנים, ולכן צורתן כצורת העצמות של החיות כפי שרואים היום.

דינוזאורים במוזיאון מדעטק.
חיו לפני המבול.
מתוך פיקיויקי

יצורים ענקיים שחיו לפני המבול

1. בתלמוד בבלי (מסכת זבחים, דף קיג עמוד ב), נאמר שנח קשר את הראם לתיבה מפאת גודלו. מכאן משתמע, שחיות ענקיות נח לא הכניס לתיבה. ולכן נכחדו ע"י המבול (בנוסף לבעלי החיים הקטנים שנכחדו).

2. בבראשית רבה (פרשה לג סעיף יב) דורשים: "הגיבורים היה אחד מהם נותן רגלו על התהום וסותמו נותן ידו על החלון וסותמה, וכן כשבא להיכנס לתיבה היו רגליו מתערכלות (=נכוות). מפרש המהרז"ו[1]: "והרפאים הם אנשי דור המבול...שהתגברו המים מתחת על הרפאים לדחות רגליהם מן התהומות...מה עשה הקב"ה? הרתיח מי התהומות והיו שולקים את בשרם ופושטין עורן מעליהם".

3. כאמור גם בני אדם ענקים חיו לפני המבול. ע"פ הזוהר[2], רבי חייא ורבי יהודה גילו את עצם האדם הענק הראשונה (בתרגום לעברית): "רבי חייא ורבי יהודה, היו הולכים בדרך, והגיעו אל הרים גדולים, ומצאו בין ההרים, עצמות בני אדם, שהיו מאותם של בני המבול, ופסעו 300 פסיעות בתוך עצם אחד (הכוונה להרבה מאוד, כמו כל 300 שבש"ס), תמהו ואמרו: זהו שאמרו החברים שהם (אנשי דור המבול), לא היו יראים מדינו של הקב"ה, כמו שכתוב: 'וַיֹּאמְרוּ לָאֵל סוּר מִמֶּנּוּ וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ' (איוב כא, יד), מה עשו, היו סותמים ברגליהם את מעיינות התהום, אבל המים יצאו רותחים, ולא יכלו לעמוד בהם, עד שהיו נשמטים ונופלים על הארץ, ומתים".

4. ישנם חוקרים המשערים, כי בעידן של הדינוזאורים, לא היו עונות שנה,  וכל השנה האקלים ששרר על פני כדור הארץ היה חם, נוח ואחיד [3]. זה תואם את דעתם של כמה פרשנים [4], שלפני המבול לא היו עונות שנה, ולכן האקלים היה מאוד נוח.

התנינים הגדולים

בפרשת בראשית נאמר שאלוקים ברא את התנינים הגדולים: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים, אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים" (א, כא). יש הטוענים [5] שהיצורים שהתורה מכנה בשם "תנינים גדולים" הם הדינוזאורים. חיזוק לטענה זו, ניתן לקבל מן התגלית של שלד דינוזאור הקרוי סוצ'ומימוס, הדומה במבנהו לתנין באורך של 12 מטרים יחד עם שלדי תנינים באורך של כ-15 מטרים שנמצאו בניגריה שבמרכז אפריקה [6]

גילוי הדינוזאורים

על עצם קיומן של הדינוזאורים שהיו בעבר אין לנו כל עוררין; מאחר ולא מדובר בלסת אחת שנתגלתה או מספר שברי עצמות הנתונות לפרשנויות, אלא במאות ואלפי מערכות של שלדים ממקומות רבים בעולם שהשתמרו היטב (עד היום סווגו למעלה מ-900 מיני דינוזאורים שונים). רוב המינים נקבעו על סמך מציאת עצם יחידה, או עצמות בודדות[7]. אך ישנם מינים של דינוזאורים ששלדם נמצא כמעט בשלמותם. ישנן פרשנויות שונות לגבי התיארוך שלהם-מתי הם חיו, וכן באיזה אופן נכחדו. כמו-כן, צורתם החיצונית המדוייקת, צבעם, הקול שהיה להם, זהו פרי דימיונם של מדענים גרידא.

העצם הראשונה של דינוזאור נתגלתה כבר ב-1676 באנגליה.  רוברט פלוט, פרופ' לכימיה באוניברסיטת אוקספורד, זיהה שמדובר בעצם ירך של בעל חיים ענקי, שכיום אנו יודעים שהוא שייך לדינוזאור מהמין  מגלוסאורוס[8].

ראשוני המאובנים של הדינוזאורים נתגלו ברבע הראשון של המאה ה-19. בין השנים 1815-1824 רב-ויליאם באקלנד, פרופסור לגיאולוגיה באוניברסיטת אוקספורד, אסף עצמות מאובנות של הדינוזאור מגלוסאורוס. בשנת 1822, מארי אן מנדל, אשתו של גדעון מנטל, רופא בריטי שהפך לגאולוג ופלאונטולוג,  מצאה עצמות גדולות במיוחד ושיניים בגודל חסר תקדים של הדינוזאור איגואנודון[9]. לאחר מכן נתגלו מאובנים רבים של דינוזאורים (שלמים או חלקי דינוזאורים). להלן חלק   מהממצאים של דינוזאורים מאובנים שהתגלו כמעט בשלימותם:

1. בקיץ 1990 הפליאונטולוג סו הנדריקסון, גילה בדרום דקוטה, ארה"ב, את אחד ממאובני הדינוזאורים הגדולים והשמורים ביותר. מדובר בדינוזאור טירנוזאורוס רקס, המכונה "סו" (sue) ע"ש מי שגילה אותו. יש לו אורך של 12.3 מטר וגובה 4 מטרים  וההערכה היא שמשקלו היה יותר מ 8.4 טון  כאשר היה בחיים. כיום מוצג במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בשיקגו, אילינוי[10].

2. בשנת 2000 במדינת דקוטה הצפונית בארה"ב התגלה דינוזאור הדרוזאורוס ענק כמעט שלם, כשגם מרקם עורו נשאר ולא רק עצמותיו[11].

3. מדענים ארגנטינאים וברזליאים גילו בפטגוניה (=חבל ארץ באמריקה הדרומית, בשטחן של המדינות ארגנטינה וצ'ילה) שלד של דינוזאור לא ידוע, אוכל עשב באורך 32 מטרים, והוא בין הגדולים שנמצאו עד כה[12].

החוקרים גילו גם עקבות של דינוזאורים. למשל, בישראל נתגלו עקבות של דינוזאור בבית זית[13].

גם באנטרקטיקה נתגלו דינוזאורים. הדינוזאור הראשון שהתגלה באנטרטיקה היה בשנת 1986 על האי ג'ימס רוס[14].

הסיבה  שעצמות ומאובנים של דינוזאורים מתגלות ביבשות שונות, היא משום שבתקופה שבה חיו הדינוזאורים היתה יבשת אחת. ע"פ המלבי"ם המבול גרם הן לנדידת היבשות[15] והן להיכחדות הדינוזאורים. מאחר והדינוזאורים היו מפוזרים בכל היבשת הענקית, לכן חלק מעצמותיהם אנו מוצאים ביבשות שונות ובכללן בקטבים.

 

הכחדות הדינוזאורים

מתוך בדיקת אלפי מימצאי מאובנים מתקבלת תמונה ברורה של שואה עולמית אשר התרחשה בעת ובעונה אחת על פני כל שטח כדור הארץ, ואשר גרמה להפחתה חד-פעמית בכמות הכללית של החי והצומח.

התאוריה המקובלת לגבי הכחדות הדינוזאורים היא שהם נכחדו ע"י מטאוריט גדול שפגע בכדור הארץ. יש לתאוריה זו מספר הוכחות וביניהן גילוי המכתש בקרבת חצי האי יוקטן בשנת 1991 ובמציאת מתכות נדירות הנפוצות באסטרואידים, כגון אירידיום, בשכבות גאולוגיות המתוארכות כסמוך למועד היעלמותם של הדינוזאורים[16].

יתכן שפגיעת המטאוריט התרחשה בתקופת המבול, או כחלק מהתהליך שבו התחיל המבול לרדת, וכדברי המדרש "נטל הקב"ה שני כוכבים מכימה והביא מבול לעולם"[17].

ע"פ המלב"ים והמדרשים שהבאנו לעיל,  הדינוזאורים חיו לפני המבול ונכחדו על ידי המבול. התיארוך של הדינוזאורים במיליוני שנים, נובע מהכוחות המיוחדים והעצומים שהתרחשו כתוצאה מהמבול ולפיכך,  ע"פ המדידות כיום, נראה כאילו הדינוזאורים חיו לפני מיליוני שנים.

א"כ, ע"פ המלבי"ם, הכחדות הדינוזאורים אינה כל כך מיסתורית, מאחר והמבול הוא זה שגרם להעלמותם מעל פני האדמה.

 



[1] אחד המפרשים על מדרש רבה. מוהר"ר זאב וולף בן מוהר"ר ישראל איסר איינהארן ז"ל מהוראדנא.

[2] דף סב, עמוד א. וראה סיפור דומה, בתלמוד בבלי נדה (כד, ב), לגבי עצם של עוג מלך הבשן.

[3] ע"פ ויקיפדיה בערך "דינוזאורים" בפיסקה "הכחדת הדינוזאורים".

[4] ראה במאמר "נטיית ציר כדור הארץ" בפרשה זו בבלוג זה.

[5] כך למשל ד"ר שרודר בספרו "המדע והאל" טוען ש"התנינים הגדולים" עומדים בקטגוריית היצורים החיים בעלי התכונות המיוחסות לדינוזאורים, גם בהשוואה למקומות נוספים בתנ"ך המציינים תנינים. "...אבל המחבר של ספר בראשית לא ציין במפורש דינוזאורים, מאחר והדבר היה מנוגד לדפוס הכללי של הפרק. כל התיאור של בראשית מוצג במונחים של אובייקטים שהיו ידועים לרבבות בני ישראל שהיו נוכחים בהר סיני לפני 3,300 שנה או שהם ידעו על אודותם. דינוזאורים לא היו חלק מהעולם שלהם. אבל הרמז, יחד עם רמזים רבים אחרים, נמצא בטקסט למען הדורות הבאים, כדי שהם יגלו אותו בבוא הזמן" (עמ' 261).

[6]  ראה באתר אנצ' "britannica" בערך "Paul-Sereno".

[7] ע"פ ויקיפדיה בערך "דינוזאורים" בפיסקה "גילוי הדינוזאורים".

[8] ע"פ ויקיפדיה האנגלית בערך "Dinosaur" בפיסקה "History of study".

[9] ע"פ ויקיפדיה האנגלית בערך "Dinosaur", בפיסקה "History of study".

[10] ע"פ ויקיפדיה האנגלית בערך "Sue (Dinosaur)".

[11] ראה באתר YNET במאמר "התגלה דינוזאור חנוט", אבי בליזובסקי, דצמבר 2007.

[12] "התגלה שלד של דינוזאור לא ידוע באורך 32 מטרים", מאת סוכניות הידיעות ואבי בליזובסקי, אוקטובר 2007, אתר  YNET

[13] "צפונות כדור הארץ", שלמה שובאל, האונ' הפתוחה בישראל, 2006, עמ' 221.

[14] ע"פ ויקיפדיה האנגלית בערך "Dinosaur", בפיסקה "History of study".

[15] ראה מאמר "המרגיז ארץ ממקומה" – נדידת היבשות בפרשה זו.

[16] ע"פ ויקיפדיה בערך "דינוזאורים" בפיסקה "הכחדת הדינוזאורים".

[17] מסכת ברכות (נט, א). על תיאוריית היכחדות הדינזאורים ע"י מבול ראה

100  "Year Cover-Up Revealed: We Lived with Dinosaurs!", by James Edward Gilmer and James Edward Gilmer Ph. D.,AuthorHouse, 2011, pages 240-246.


© כל הזכויות שמורות למחבר

תגובה 1:

  1. מעניין מאוד ונותן מענה למכחישי התורה.
    ישר כח לעורך המשקיע.

    השבמחק

UA-41653976-1