המבול ונטיית ציר כדור הארץ

 מאת: אורן סעיד

ע"פ חז"ל, קודם המבול לא היו עונות השנה, אלא מזג האוויר היה נוח ואחיד בכל השנה.

כיום אנו יודעים, שתקופות או עונות השנה הם תוצאה של נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ למישור בו מקיף כדור הארץ את השמש, המכונה מישור המילְקֶה. שיעור הנטייה של ציר הסיבוב לאנך למישור המילקה  הוא של 23.5 מעלות [1]. לכן, בכל רגע נתון בחורף או בקיץ, חלק מסוים של כדור הארץ חשוף יותר לקרני השמש (ראו ציור). עוצמת החשיפה באזורים השונים על פני כדור הארץ משתנה עם תנועתו במסלולו סביב השמש, וחוזרת למצבה ההתחלתי בעת השלמת הקפה אחת, שנמשכת שנה. בכל רגע נתון, ללא תלות בעונה, בחצי הכדור הדרומי והצפוני עונות שנה הפוכות. האם הדבר היה כך תמיד?

ע"פ חלק מהפרשנים התשובה היא: לא! המלבי"ם [2] על הפסוק: "עֹד כָּל יְמֵי הָאָרֶץ:  זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף, וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ" (ח, כב), מתאר תופעה זו, ומבאר  שקודם המבול, ציר הסיבוב של כדור הארץ לא היה נוטה כלל, ולכן היה מזג אוויר אחיד לאורך כל ימות השנה; וכתוצאה מהמבול, כדור הארץ נטה למישור המילקה: "זאת שנית בארו חכמינו כי קודם המבול לא נטה השמש במעגלו השנתי 23 מעלות מן המשווה לצפון ולדרום כמו שהוא עתה , רק מסלול השנתי היה אז גם כן על קו המשווה או סמוך לו [3], וע"כ חיו בני אדם חיים ארוכים, כי לא ידעו מנגעי התקופות ושנוי העתים שזה סבה לשנוי האויר ונגעי בני אדם ומחלותם, והעתק הזה שנעשה בכדור הארץ במצבו נגד השמש, שנה את האויר והפירות והחליש תוקף האדמה וכוחה בהשקף על חיי האדם ובעלי החיים אשר עליה, וכמו שכתוב במדרש [4], שקודם המבול לא היה חולי בעולם, וספרו מגבורות בני אדם וכוחם...ושהגשם לא ירד רק אחת ל-40 שנה, והיו זורעים בעת ההיא והיה די ל-40 שנה , וכל זה נשתנה אחר המבול לרוע, וכל זה נולד משינוי מצב הארץ נגד השמש".

נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ
למישור המילקה בזווית קבועה,
במהלך הקפתו את השמש, כאשר ציר כדוה"א
פונה תמיד לכוכב הצפון,
שהוא כוכב שבת.
מתוך ויקימדיה

גם ה"ספורנו" [5] מציין תופעה חשובה זו, ששנתה את אורח חיינו באופן משמעותי  - כי נטיית כדור הארץ למישור המילקה התרחשה כתוצאה מהמבול: " 'לא יִשְׁבּתוּ' -  מִלְּהַתְמִיד עַל אותו הָאפֶן בִּלְתִּי טִבְעִי שֶׁהִגְבַּלְתִּי לָהֶם אַחַר הַמַּבּוּל, וְזֶה שֶׁיֵּלֵךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל גַּלְגַּל נוטֶה מִקַּו מַשְׁוֵה הַיּום, וּבִנְטִיָּתו תִּהְיֶה סִבַּת הִשְׁתַּנּוּת כָּל אֵלֶּה הַזְּמַנִּים, כִּי קדֶם הַמַּבּוּל הָיָה מַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ תָּמִיד בְּקַו מַשְׁוֵה הַיּום , וּבָזֶה הָיָה אָז תָּמִיד עֵת הָאָבִיב, וּבו הָיָה תִּקּוּן כְּלָלִי לִיסודות וּצְמָחִים וּלְבַעֲלֵי חַיִּים וּלְארֶךְ יְמֵיהֶם [6]" (שם). בהמשך דבריו מציין ה"ספורנו" כי לעתיד לבוא, באחרית הימים, יחזור המצב לקדמותו, כמו לפני המבול: "וְאָמַר שֶׁיִּהְיֶה זֶה "כָּל יְמֵי הָאָרֶץ" עַד אֲשֶׁר יְתַקֵּן הָאֵל יִתְבָּרַךְ אֶת הַקִּלְקוּל שֶׁנַּעֲשָׂה בָּהּ בַּמַּבּוּל, כְּאָמְרו 'הָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עשֶׂה' (ישעיהו סו, כב), כִּי אָז יָשׁוּב מַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ אֶל קַו מַשְׁוֵה הַיּום כְּמֵאָז , וְיִהְיֶה תִּקּוּן כְּלָלִי לִיסודות וְלִצְמָחִים וּלְבַעֲלֵי חַיִּים וּלְארֶךְ יְמֵיהֶם, כְּמו שֶׁהָיָה קדֶם הַמַּבּוּל, כְּאָמְרו "כִּי הַנַּעַר בֶּן מֵאָה שָׁנָה יָמוּת, וְהַחוטֶה בֵּן מֵאָה שָׁנָה יְקֻלָּל' (שם סה, כ). וְזֶה רָצָה בְּאָמְרו 'מוצָאֵי בקֶר וָעֶרֶב תַּרְנִין' (תהלים סה, ט)" (שם).

עכשיו אנו יודעים - ע"פ דברי הפרשנים שהובאו לעיל [7] -  מדוע לפני המבול חיו אנשים הרבה שנים, בגלל שלפני המבול לא היו עונות שנה [8] - דבר שמחליש את האדם ומביא עליו מחלות רבות. בגלל חטאם של דור המבול, ה' שינה את המצב והביא מבול-שבגללו אנו סובלים עד עצם היום הזה. כיום מדענים מנסים למצוא שיטות כיצד להאריך את תוחלת החיים של האדם.

אך עלינו להודות ל-ה' שהמבול גרם לכדור הארץ לנטות "רק" ב-23.5 מעלות למישור המילקה, ולא יותר, שאז השינויים האקלימיים היו קיצוניים יותר, והיו משפיעים עלינו בצורה חריפה יותר לעומת המצב העכשווי.

יש לציין, כי מדענים משערים, כי בתקופה בה חיו יצורי הענק, המכונים דינוזאורים, היה האקלים הכדור הארץ שונה מהיום; לא היו עונות שנה אלא היה אקלים טרופי חם כל השנה [9].  המדענים מייחסים זאת לתקופת הדינוזאורים. לפי דברי הפרשנים שהבאנו לעיל, ניתן לייחס זאת לתקופה שקודם המבול [10].

 



[1] ראה ב"אסטרופדיה" - מיזם אנציקלופדי של המועדון האסטרונומי של אוניברסיטת ת"א, בערך "עונות השנה על כדור הארץ".

[2] רבי מאיר לֵיבּוּשׁ בן יחיאל מִיכְל וֵייזֶר (המַלְבִּי"ם,   1809 - 1879).

[3] זה תיאור מנקודת המבט של הצופה מכדור הארץ.

[4] בבראשית רבה  פרשה לד אות יא.

[5] ר' עובדיה ב"ר יעקב ספורנו (1508-1475). ממגורשי ספרד.

[6] בהמשך דבריו מציין ה"ספורנו" כי לעתיד לבוא, באחרית הימים, יחזור המצב לקדמותו, כמו לפני המבול: "וְאָמַר שֶׁיִּהְיֶה זֶה "כָּל יְמֵי הָאָרֶץ" עַד אֲשֶׁר יְתַקֵּן הָאֵל יִתְבָּרַךְ אֶת הַקִּלְקוּל שֶׁנַּעֲשָׂה בָּהּ בַּמַּבּוּל, כְּאָמְרו 'הָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עשֶׂה' (ישעיהו סו, כב), כִּי אָז יָשׁוּב מַהֲלַךְ הַשֶּׁמֶשׁ אֶל קַו מַשְׁוֵה הַיּום כְּמֵאָז , וְיִהְיֶה תִּקּוּן כְּלָלִי לִיסודות וְלִצְמָחִים וּלְבַעֲלֵי חַיִּים וּלְארֶךְ יְמֵיהֶם, כְּמו שֶׁהָיָה קדֶם הַמַּבּוּל, כְּאָמְרו "כִּי הַנַּעַר בֶּן מֵאָה שָׁנָה יָמוּת, וְהַחוטֶה בֵּן מֵאָה שָׁנָה יְקֻלָּל' (שם סה, כ). וְזֶה רָצָה בְּאָמְרו 'מוצָאֵי בקֶר וָעֶרֶב תַּרְנִין' (תהלים סה, ט)" (שם)

[7] ראה גם בפירושו של הרש"ר הירש לפסוק הנ"ל, המביא מדרשים בנושא, ומסיק : "מכל מקום נראה, שחכמינו לא היו סבורים, שעונות השנה התחלפו כבר לפני המבול" (שם).

ראה גם בפירוש "יהל אור" בחומש "מחוקקי יהודה" מאת יהודה לייב קרינסקי. חומש "מחוקקי יהודה"  הוא חיבור הכולל שני פירושים על האבן עזרא :"יהל אור" ו"קרני אור". החומש יצא לאור בפייטרקוב וילנה בשנים תרס"ז-תרפ"ח (הוא נדפס שנית במהדורת צילום בבני ברק בשנת תשכ"א).

[8] ראה גם ""Creation - The Bible and Science", By John Barker, Gospel Standard Publications, 1993, pages 32-33

[9] ראה בויקיפדיה בערך "דינוזאורים".

[10] המלבי"ם למעשה כבר מציין, שקודם המבול חיו ענקים ובעלי חיים גדולים; ובעלי חיים אלו ניכחדו כתוצאה מהמבול (מלבי"ם, בראשית ז, כג, ד"ה "וימחו מן הארץ").

ראה גם בספר "המהפך 2", מאת זמיר כהן וניסן לברון,הידברות יהודית, ,Cabala 2011, עמ' 37.


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1