כיצד נוצרה איטליה?

 מאת: אורן סעיד

יצחק בירך את עשו "משמני הארץ יהיה מושבך" . חז"ל דרשו שיצחק נתן לעשו את איטליה.

יצחק ברך את עשו : "ויען יצחק אביו ויאמר אליו הנה משמני הארץ יהיה מושבך ומטל השמים מעל : ועל חרבך תחיה ואת אחיך תעבד, והיה כאשר תריד ופרקת עלו מעל צוארך "(כז, לט-מ). רש"י מבאר: "משמני הארץ – זו איטליאה של יָוָן (כז, לט). מקור דברי רש"י הוא במדרש [1]: "משמני הארץ מושבך -  זו איטַלִיָאה". ויש גורסים: איטליאה של יָוָן.

הביטוי "איטליה של יון" מוזכר גם במסכת מגילה (ו, ב): "אמר עולא: איטליה של יון זה כרך גדול של רומי". בד"כ קוראים "איטליה של יון" לדרומה של ארץ איטליה, או לעיר רומי עצמה.

חצי האי האפניני - "המגף" -
נוצר ע"י גבריאל המלאך.
מתוך ויקימדיה

לפני התפשטות שלטונה של רומי על כל חצי האי האפניני היה חלקה הדרומי של איטליה (וכן גם חלק מסיציליה) מיושב ע"י שבטים יווניים, והיה קרוי בימי קדם "יוון הגדולה". מבחינת סדר הזמנים יש לשער[2] כי תחילתה של ממלכה לטינית באיטליה היתה בערך בימי שלמה, בעוד שיסודה של רומי כעיר (לפי המסורת המקובלת בהיסטוריה הרומית) היה לאחר יותר ממאתים שנה.

כאמור, יצחק נתן לעשו את חלקה הדרומי של איטליה או את העיר רומי עצמה. מדוע? מסביר בעל ה"מעם לועז" [3]: הסיבה שנתן לו את איטליה היא שבשעה שנשא שלמה את בת פרעה, ירד מלאך ונעץ קנה בים והיה גדל מעט מעט , עד שהיה אפשר לבנות שם הרבה בתים ולימים נעשתה עיר גדולה (מדינה) וזוהי איטליה ; ולפי שכל העולם הזה נברא בשביל יעקב [4] וגם יצחק ברכו, לא יתכן היה שעשו ישתלט על עיר אחת בעולם, שהכל שייך ליעקב, לכן לא מצא עיר ליתן לו אלא איטליה של יוון, שהיא עיר חדשה שלא היתה כשנברא העולם.

מקור הדברים הוא במסכת שבת: "אמר רב יהודה אמר שמואל: בשעה שנשא שלמה את בת פרעה ירד גבריאל ונעץ קנה בים ועלה בו שירטון ועליו נבנה כרך גדול (של רומי). במתניתא תנא אותו היום שהכניס ירבעם שני עגלי זהב אחד בבית אל ואחד בדן נבנה צריף אחד וזהו איטליאה של יון" (נו, ב). כלומר, גבריאל נעץ קנה בים וסביב קנה זה גדל שרטון, כלומר משקע גדול של חול אבן וטיט כתוצאה מסחיפת מים, עד שנוצרה גבעה שהלכה וגדלה והיתה לאיטליאה של יוון. ואח"כ ביום שהכניס ירבעם עגלי זהב, באותו שרטון שגדל שם בימי שלמה נבנה צריף אחד, ומאז התרבו שם הבתים והתיישבו שם.

יצירת איטליה

איטליה היא רפובליקה המורכבת מבחינה טריטוריאלית משני חלקים ראשיים:

1. חצי האי[5] האפניני (התופס את מרבית שטחה), הידוע גם בשם "חצי האי האיטלקי" וגם "המגף האיטלקי".

2. האיים הגדולים הסמוכים לו ,סיציליה וסרדיניה  ושורה של איים קטנים.

בחצי האי האפניני ישנם שרידים של יבשת קדומה שנשברה ושקעה ברובה בים. מתוך מחקרים גיאולוגיים עולה שבחלק אחר של אי זה היה מפרץ-ים שהפך מעט מעט לשטח יבשתי ע"י התרוממותה של קרקע-הים וע"י מילוי המפרץ בסחף הנהרות. אף כיום מתפשטת היבשה באזור זה על חשבון הים האדריאטי הודות לסחף המובא ע"י נהר-פוֹ ונהרות אחרים[6].

ניתן לייחס את השינויים הגיאולוגיים בחצי האי האפניני-המהווה את רוב שטחה של איטליה, לנעיצת הקנה בים ע"י המלאך כדי שאיטליה תיווצר ותינתן לעשו כפי הנאמר בברכת יצחק לעשו.

יצירת רומא העתיקה

העיר רומא העתיקה הוקמה באמצע המאה ה-8 לפני הספירה על ידי שבט הלטינים. בני שבט זה התיישבו באזור הפורה ליד נהר הטיבּר בתחילת האלף הראשון לפני הספירה [7]. פרופ' מיכה קליין  מציע [8] לייחס את יצירת האִי טיבר ברומא העתיקה לנעיצת הקנה בים ע"י המלאך.  אִי הטיבר הוא אי בצורה מוארכת שנמצא בחלקו הדרומי של עיקול נהר הטיבר ברומא. אורכו של האי כ-270 מטרים ורוחבו כ-67 מטרים. לנהר טיבר נכנסים שני יובלים, המביאים כמויות רבות יחסית של סחף, אשר אותו אין הנהר מסוגל להסיע. סחף זה מצטבר בהדרגה ובונה שרטון, שהוא, בעצם, האִי טיבר. בזמן ברכת יצחק ליעקב – אכן האִי לא היה קיים. האִי שבנהר הטיבר החל להתפתח רק לאחר ימי שלמה, אשר בהם מספר המדרש "ירד גבריאל ונעץ קנה".

 



[1] בראשית רבה פרשה סז אות ו. ילקוט שמעוני אות קטו.

[2] לקוח ממסכת שבת (נו, ב) של עדין שטינזלץ, במדור "העולם".

[3]  בראשית כרך ב' עמ' תקמו-תקמז על פרק כז פס' לט-מ. מאת רבי יעקב כולי  זצ"ל (נפטר ב-1732). 

[4] וכן כבר יצחק ברך את יעקב ב"משמני הארץ" (כז יח) ולא יתכן שעשו ויעקב יקבלו את אותה ברכה.

[5] חצי אי הוא זרוע יבשה המוקף כמעט מכל עבריו בים מלבד במקום התחברותו אל עיקר היבשת.

[6] ע"פ האנצ' העברית בערך "איטליה", בקטע העוסק בנושא גיאולוגיה.

[7] ע"פ ויקיפדיה בערך "רומא", בפיסקה "הסטוריה, רומא העתיקה".

[8] במאמרו " 'משמני הארץ' זו איטליה של יוון –היבט פל או-גאוגרפי ", "שנתון שאנן", כתב-עת רב-תחומי לעיון ומחקר,  תשע"ד, כרך יט, המכללה האקדמית הדתית לחינוך.

 


© כל הזכויות שמורות למחבר

3 תגובות:

  1. Very interesting article

    השבמחק
  2. מה שכתב בעל ה"מעם לועז" שלא יתכן שעשיו ישתלט על עיר אחת בעולם 'שכל העולם שייך ליעקב', אינו ברור לי. שהרי בעל הגדת ליל הסדר כותב (ומקורו במקרא) ואני מצטט: "ואתן לעשיו את הר שעיר לרשת אותו", וכן ראינו מפורשות בספר במדבר שהקב"ה אסר על ישראל להילחם עם אדום "כי לירושה נתתיה להם". ואם כן, אנו רואים במפורש שלעשיו אכן הייתה בעלות על ארצו בניגוד לכאורה למה שכותב ה"מעם לועז".

    השבמחק
  3. שאלה יפה.
    אולי הכוונה לעתיד לבוא, שאז עם ישראל יירש את הר שעיר,
    אבל "איטליה של יוון" תישאר עדיין בידי עשו.
    בעניין הר שעיר יש ראיה לכאורא מהנביאים בזה שכשעם ישראל יחזור לארצו תחילה יירש את הר עשיו:
    בתחילת הקבוץ גלויות יתקיים והיה בית יעקב אש ובית יוסף
    ‏ להבה, הוא מדוייק ממש ע"פ סדר הפסוקים בעובדיה א': כִּי קָרוֹב יוֹם יְהוָה ‏עַל כָּל הַגּוֹיִם כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ יֵעָשֶׂה לָּךְ גְּמֻלְךָ יָשׁוּב בְּרֹאשֶׁךָ: {טז} כִּי כַּאֲשֶׁר ‏שְׁתִיתֶם עַל הַר קָדְשִׁי יִשְׁתּוּ כָל הַגּוֹיִם תָּמִיד וְשָׁתוּ וְלָעוּ וְהָיוּ כְּלוֹא הָיוּ: {יז} וּבְהַר ‏צִיּוֹן תִּהְיֶה פְלֵיטָה וְהָיָה קֹדֶשׁ וְיָרְשׁוּ בֵּית יַעֲקֹב אֵת מוֹרָשֵׁיהֶם: {יח} וְהָיָה בֵית ‏יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ וְדָלְקוּ בָהֶם וַאֲכָלוּם וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד ‏לְבֵית עֵשָׂו כִּי יְהוָה דִּבֵּר: {יט} וְיָרְשׁוּ הַנֶּגֶב אֶת הַר עֵשָׂו וְהַשְּׁפֵלָה אֶת פְּלִשְׁתִּים ‏וְיָרְשׁוּ אֶת שְׂדֵה אֶפְרַיִם וְאֵת שְׂדֵה שֹׁמְרוֹן וּבִנְיָמִן אֶת הַגִּלְעָד
    ראה באינצקלופדיה יהודית "דעת" בערך "הר שעיר"
    http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3670

    השבמחק

UA-41653976-1