יונת הדואר

 מאת: אורן סעיד

נח שלח את היונה כדי לדעת את מצב המים מחוץ לתיבה. היונה חזרה משליחותה, כדרכה של יונת דואר לחזור לביתה.

בפרשתנו מסופר, שנח שלח את היונה כדי לדעת את מצב המים מחוץ לתיבה: "וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה, מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (ח, ח).  הרד"ק מבאר, כי נח שלח דווקא את היונה, כי טבע היונה לחזור אל קינה: "וישלח את העורב - ... ובראות נח כי לא למד מהעורב דבר,  שלח את היונה, כי היונה יש בה כח הדמיון להשיב שולחה דבר, אחר שמוליכין באותה הדרך פעם או שתיים; גם יש בה טבע תשובה, לשוב אל קינה; וכן מנהג המלכים לגדלה בביתם ולשלחה במקומות הרחוקים וקושרים כתב בכנפיה והיא שבה אל שולחה בכתב התשובה שקושר אותה בכנפיה גם מי שנשתלחה להם; ולכך פירוש הגאונים מה שנאמר בתלמוד (שבת מט): 'מה יונה כנפיה מגינות עליה', כלומר שאין שוחטין אותה, כי בעבור שליחותם מגדלים ומחיים אותה והיא שבה אל שולחה וזה תעשה כל הפעמים ששולחים אותה; ושלח נח אותה כי ידע שתביא לו שום דבר לסימן אם תמצא עלה או גרגיר..." (ח, ז). אם כן, לפי פירוש זה, נח היה, כנראה, הראשון שהפעיל את היונה כיונת דואר, כדי לקבל מידע על המבול.  

רכבי צה"ל נושאים שובכים ניידים
במהלך מצעד צבאי, 1949
מתוך ויקימדיה

יונת הדואר היא זן של יונת סלע מושבחת, שגודלה באופן בררני, כך שתוכל למצוא את דרכה לביתה על פני מרחקים ארוכים מאד. מכיוון שכל יונה שבה לרוב אל קינה ואל בן זוגה, היה קל יחסית לברור את היונים ששוב ושוב מצאו את דרכן לביתן על פני מרחקים ארוכים[1]. יונת דואר מאומנת ומאולפת מסוגלת לעוף לטווח של 1,000 ק"מ (למעלה מ-750 ק"מ ליום). מהירות התעופה הממוצעת שלהן על פני מרחקים מתונים, היא כ-50 קמ"ש, אך הן עשויות לפתח פרצי מהירות של עד לכ-100 קמ"ש[2].

המסרים שהעבירו יוני הדואר נכתבו על נייר דקיק, הושמו בגליל קטן - טוטף - והוצמדו לרגליהן. פעמים שהמסרים נקשרו לכנפי היונה[3]  – כפי שציין הרד"ק לעיל, כך שהמסרים מוקמו מתחת לכנפי היונה[4].

המצרים והפרסים השתמשו ביונים אלו לפני 3,000 שנה. היוונים השתמשו בה להעברת הידיעה על המנצח במשחקים האולימפיים בעת העתיקה. מלכים השתמשו ביוני הדואר להעברת מסרים - כפי שציין הרד"ק, למשל, ג'ינגיס חאן (1162-1227) - שליטה הראשון של האימפריה המונגולית; הסולטן נור א-דין (1118-1174) - שליט סלג'וקי, הקים שירות סדיר להעברת מסרים באמצעות יוני הדואר בין בגדד לסוריה[5].

כיצד היונים מנווטות

היונים אינן נודדות[6] כתוצאה ממעבר העונות, אלא מנווטות לביתן על פני מרחקים ארוכים. מספר מחקרים בוצעו, במטרה לגלות כיצד היונים מוצאות את דרכן בחזרה, ממקומות מרוחקים שבהם מעולם לא בקרו. מחקר שנערך באוניברסיטת פרנקפורט גילה, כי במקורן של היונים יש מבנה תלת ממדי של תאי עצבים, המכילים את המינרלים מגהמיט ומגנטיט המכילים ברזל המאפשרים להם ניווט, תוך שימוש בשדה המגנטי של כדור הארץ. מחקר שנעשה בראשית שנות השבעים באיטליה על ידי פלוריאנו פאפי וכן מחקר מאוחר יותר בנושא התנהגות בעלי חיים, שפורסם בפברואר 2004, מציע את האפשרות שיונים מנווטות באמצעות ריחות או צירוף של ריחות.

יוני הדואר בארץ ישראל[7]

בהיסטוריה של ארץ ישראל היה שימוש נרחב ביוני דואר. ידוע כי חברי ארגון ניל"י השתמשו ביוני דואר להעברת ידיעות מודיעיניות. גם בימי המאבק של ההגנה נגד שלטונות המנדט, ובמלחמת העצמאות, היה שימוש נרחב ביונים בתפקידים שונים. את חלק הארי של יוני הדואר הפעילו הפלמ"ח וההגנה, אשר אף הקימו יחידה מיוחדת של נשים יונאיות.

היונאיות הוותיקות הפעילו את היונים לפעולות שונות במסגרת ההגנה. כך למשל, בליל הגשרים צוידו החוליות ביונים, והשתמשו בהן להעברת ידיעות מיישובים במצור, וכן לפעולות שונות ולפעולות יחידים בתפקידים מיוחדים, דוגמת, יצירת קשר עם אוניות המעפילים שהתקרבו לחוף בזמן שנדרשה דממת אלחוט.

בשנותיו הראשונות של צה"ל השימוש ביונים הפך מקובל וחיוני, ונבנו שובכים ניידים שהיו קשורים ליחידות צה"ל. עם זאת, ככל שהתקדמה ההתפתחות הטכנולוגית, חיל הקשר התקדם בידע ובמכשור חדיש, ויחידת יוני הדואר נדחקה הצידה החל משנת 1954. היחידה הלכה וקטנה עד שנסגרה סופית בשנת 1957.


[1] יונים לעולם לא יוכלו להעביר דואר למקום שאינו ביתם הקבוע. אם תירצה לשלוח לחבר מכתב עם יונה תיאלץ לשאול יונה שלו.

[2] המכלול – האנצ' היהודית בערך "יונת דואר".

[3] The American Agriculturist, volume 42, Geo. A. Peters, 1883, page 123.

[4] The Pet-stock, Pigeon, and Poultry Bulletin", volume 5 ,Associated Fanciers, 1875, page 157."

[5] ויקיפדיה האנגלית בערך "Homing pigeon" (=יונת הדואר).

[6] בהערת אגב יש לציין, בשנת 1800 היונה הנודדת הייתה ככל הנראה, הציפור הנפוצה ביותר בעולם, עם אוכלוסייה של לפחות שלושה מיליארד פרטים. מאה שנה לאחר מכן כבר לא הייתה אף יונה נודדת בטבע, וב-1914 מתה האחרונה בגן החיות בסינסינטי. להרחבה ראה בהמכלול - אנצ' היהודית בערך "יונה נודדת".

[7] המכלול – האנצ' היהודית בערך "יוני הדואר בשירות ההגנה וצה"ל".


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1