המשכן וניוטון

 מאת: אורן סעיד

האיש שאולי אחראי יותר מכל אחד אחר למהפכה המדעית ששינתה את עולמנו, היה נחוש לחשוף את הקשר המהותי בין האלוקים שברא את היקום וביתו של הקב"ה.

פרשתנו עוסקת בבניית משכן אוהל מועד. בבית הספרים הלאומי בירושלים מצוי אוסף כתבי יד של ניוטון[1], "רשימות על המקדש היהודי", המכונה "סודותיו של ניוטון" (Newton's Secrets), העוסקים בפרשנות המקרא, במבנה המשכן ובית המקדש, בחישובי קץ הימים, באלכימיה ובהיסטוריה עתיקה. אוסף זה חושף צד פחות מוכר של ניוטון - כפילוסוף דתי.

אייזיק ניוטון החשיב מאוד את מידות המשכן ומידות בית המקדש, וערך מחקר מקיף כדי לוודא מהן המידות האלה. כך יש בידינו כתב יד של למעלה מתשעים עמודים שעוסק ב"המשכן והמקדש – על אורך אמת הקרש" [2]. לצורך המחקר הסתייע ניוטון במקורות עבריים, ובתרגומים הקלאסיים של המקרא ליוונית (תרגום השבעים – ספטואגינטה) וללטינית (וולגטה). נראה כי ניוטון תפש את מבנה המשכן והמקדש כמעין תבנית שעליה מושתת הכל – המציאות הגשמית, ואולי אפילו האלהות. ניוטון מצרף שני תרשימים על בית המקדש של שלמה [3] לספר בעל אופי היסטורי, ונראה כי הוא חשב שתבנית המשכן צופנת בתוכה גם את ההתנהגות האנושית בדברי הימים. חלק מהמסמכים מכילים עברית בכתב ביד של ניוטון, ובהם ביטויים שאולים מהסידור ומהתנ"ך [4].

תרשים בית המקדש לפי אייזיק ניוטון.
מתוך ויקיפדיה

כתביו הלא מדעיים של ניוטון נמכרו בשנת 1936 במכירה פומבית של בית סות'ביס בלונדון. היו כאן כמיליון מלים בנושאים אלכימיים וכשלושה מיליון בנושאים תיאולוגיים ופרשנות כתבי הקודש. חלק ניכר מן הכתבים הללו נרכשו בסופו של דבר על ידי שני מלומדים: הכלכלן הבריטי ג'ון מיינרד קיינס שהוריש את האוסף שלו ל ל-King's College  באוניברסיטת קיימברידג', והמזרחן אברהם שלום יחזקאל יהודה (1877-1951). אלברט איינשטיין כתב מכתב לשלום יהודה על חשיבות הכתבים האלו של ניוטון[5]:

"כתבי היד של ניוטון על נושאים תנ"כיים נראים לי מעניינים במיוחד, מכיוון שהם מאפשרים לנו ראייה מעמיקה של יחודו הרוחני ודרך עבודתו של אדם דגול זה. ניוטון היה בעל אמונה בלתי מעורערת במקורו האלוהי של התנ"ך , אמונה שעומדת בניגוד מוזר לספקנות הביקורתית, שמאפיינת את עמדתו אל מול הכנסיה.  בשל אמונה זו, היה ניוטון משוכנע שחלקי התנ"ך המעורפלים לכאורה, מכילים נבואות חשובות, ושכדי להבהיר אותם אנו חייבים לפענח את לשון הסמלים שבה נכתבו. ניוטון הקדיש לפענוח זה, כלומר לפרשנות, מחשבה מעמיקה ושיטתית, תוך שימוש מוקפד בכל מקור שעמד לרשותו.

בעוד שבתחום עבודתו הפיסיקלית של ניוטון, דרך התפתחותה של מחשבתו תישאר לוטה בערפל, שכן הוא השמיד כנראה את הטיוטות לעבודתו, בתחום עבודתו על התנ"ך יש בידינו גרסות ראשוניות ושינויים חוזרים; לכן כתבים אלה, שברובם לא התפרסמו, מאפשרים מבט מעניין עד מאוד על הסדנה הרוחנית של הוגה זה, היחיד במינו".

כתבי היד של ניוטון, וביניהם גם תרשים המקדש של שלמה כפי שצוּיר על ידי ניוטון, פורסמו בתערוכה מיוחדת של  הספרייה הלאומית באוניברסיטה העברית בשנת 2007 בחודשים יוני-יולי. גרסה וירטואלית של התערוכה המאפשרת עיון בכתבי היד ובספרים נדירים מאוסף זה הועלתה לאתר הספרייה[6].

א"כ, זאת עובדה, שהאיש שאולי אחראי יותר מכל אחד אחר למהפכה המדעית ששינתה את עולמנו, היה נחוש לחשוף את הקשר המהותי בין האלוקים שברא את היקום וביתו של הקב"ה, בית המקדש בירושלים.

 



[1] סר אייזק ניוטון (1642-1727) היה פיזיקאי ומתמטיקאי אנגלי, אשר נחשב לאחד המדענים הגדולים בכל הזמנים.

[2] באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, "המשכן והמקדש - על אורך אמת הקרש".

[3] באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, "המשכן והמקדש - הכרונולוגיה המתוקנת של ממלכות עתיקות".

[4]  להרחבה ראה:

א. באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי,  באוסף "סודותיו של ניוטון",

ב. בספר

“Isaac Newton's Temple of Solomon and his Reconstruction of Sacred Architecture”, by Tessa Morrison, Springer Science & Business Media, 2010.

ג. בויקיפדיה האנגלית בערך "Isaac Newton's occult studies" (המחקרים הסמויים של אייזיק ניוטון) בפיסקה "Newton's studies of the Temple of Solomon" (מחקרי ניוטון על מקדש שלמה).

[5] אינשטיין. ספטמבר 1940, אגם סרנק. פורסם באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי,

[6] באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי.

 

 


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1