על "כפתור" ועל "כפתורים"

 מאת: אורן סעיד

מפרשי התורה נחלקו בזיהוי העם המכונה בפרשה "כפתורים" והאזור הגיאוגרפי ממנו הגיעו לארץ ישראל, וכן נחלקו מהו מוצא הפלישתים.

כחלק מתיאור המסע של עם ישראל במדבר וההתמודדות שלו עם עמים אחרים על ידי משה רבינו, נאמר בפרשתנו: "וְהָעַוִּים הַיֹּשְׁבִים בַּחֲצֵרִים עַד עַזָּה, כַּפְתֹּרִים הַיֹּצְאִים מִכַּפְתֹּר, הִשְׁמִידֻם וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם" (ב, כג).  מי הם "הכפתורים"?

רש"י במקום מפרש, ע"פ אחת הדעות בגמרא בחולין (ס, ב), שהעווים הם פלשתים; התורה באה לחדש, שאע"פ שהעווים הם פלשתים ומפני השבועה שנשבע אברהם לאבימלך (שהיה מלך פלשתים;בראשית כא), לא יכלו בני ישראל לכבוש את המקום שבו התיישבו העווים, לכן ה' הביא על העווים את ה"כפתורים", שאינם מפלשתים, שכבשו את העווים, וע"י כך בני ישראל יכלו לכבוש את השטח שבו התיישבו העווים מן הכפתורים. א"כ, לפי דעה זו הכפתורים אינם פלשתים.

הרמב"ן מקשה על פירוש מספר קושיות, שבעקבותן הוא מסביר את הפסוק לפי הדעה השנייה בגמרא בחולין (שם),  שהעווים אינם פלשתים, אלא הם כנענים; לראיה, השטח האמור "חֲצֵרִים עַד עַזָּה" (דברים, שם) הוא של כנענים שנאמר "וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי מִצִּידֹן בֹּאֲכָה גְרָרָה עַד עַזָּה" (בראשית י, יט). ברם, הכפתורים הם פלשתים. התורה באה לחדש, שאע"פ שה"כפתורים" אינם משבע האומות שנצטוו בני ישראל לכבוש בארץ ישראל, בכל זאת הותר לבני ישראל לכבוש את השטח שבו התיישבו הכפתורים. כמו כן לא היתה בעיה עם השבועה שנשבע אברהם לאבימלך, כי עבר זמן השבועה: "ישראל לא הורישו פלשתים עד שעבר זמן השבועה, שמתו שלשה דורות מן הפלשתים באותה הארץ של אבימלך" (רמב"ן, שם).

תבליט ממדינת האבו במצרים המציג
את גויי הים (הפלשתים) בספינותיהם
במהלך הקרב נגד מצרים העתיקה.
מתוך ויקימדיה

הפלשתים

כאמור, ע"פ אחת הדעות הכפתורים היו פלשתים. לפי זה מוצא הפלשתים הוא מ"כפתור". הפסוקים תומכים בדעה זו: "אֶת פְּלִשְׁתִּים שְׁאֵרִית אִי כַפְתּוֹר" (ירמיה מז, ד); "וּפְלִשְׁתִּיִּים מִכַּפְתּוֹר" (עמוס ט, ז). ברם, מהפסוק מבראשית משמע שמוצא הפלשתים הוא מהפתרוסים ומהכסלוחים, אשר נולדו למשפחת מצרים: " וּמִצְרַיִם יָלַד אֶת לוּדִים וְאֶת עֲנָמִים, וְאֶת לְהָבִים וְאֶת נַפְתֻּחִים. וְאֶת פַּתְרֻסִים וְאֶת כַּסְלֻחִים, אֲשֶׁר יָצְאוּ מִשָּׁם פְּלִשְׁתִּים וְאֶת כַּפְתֹּרִים" (בראשית י, יג-יד).

הרמב"ן תירץ שמוצא הפלשתים הוא מהכסלוחים שהיו חלק מארץ "כפתור": "ועל דעתי בדרך הפשט היו כסלוחים יושבי עיר ששמה כן, והייתה מכלל ארץ כפתור אשר שם כפתורים אחיהם, ויצאו משם מן הכפתורים אשר הם מזרע כסלוחים והלכו לתור להם מנוחה והניחו הארץ לאחיהם וכבשו להם ארץ ששמה פלשת, ונקראו אחר כך פלשתים, על שם הארץ, והוא מה שכתוב (דברים ב ,כג): 'כַּפְתֹּרִים הַיֹּצְאִים מִכַּפְתּוֹר הִשְׁמִידֻם וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם', והם מבני כסלוחים יושבי ארץ כפתור" (שם). השד"ל תירץ שמוצא הפלשתים הוא הן מהפתרוסים והכסלוחים והן מהכפתורים: "לפי הטעמים יצאו פלשתים מפתרוסים ומכסלוחים יחדו, לא מכסלוחים לבדם, ועל כל פנים לא יצאו מכסלוחים לבדם, כי גם מכפתורים יצאו , ככתוב 'אֶת פְּלִשְׁתִּים שְׁאֵרִית אִי כַפְתּוֹר' (ירמיה מז, ד), 'וּפְלִשְׁתִּיִּים מִכַּפְתּוֹר' (עמוס ט, ז) וכתוב: 'וְהָעַוִּים הַיֹּשְׁבִים בַּחֲצֵרִים עַד עַזָּה, כַּפְתֹּרִים הַיֹּצְאִים מִכַּפְתֹּר, הִשְׁמִידֻם וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם' ( דברים ב, כג), ומן הפסוק האחרון הזה נראה כי לא כל הפלשתים, אלא קצתם, יצאו מכפתור, ושאריתם ייתכן שהם מן הפתרוסים והכסלוחים " (שם).

ע"פ הפסוק בבראשית (שם), מוצאם הקדום של הפלשתים קשור למצרים. האבן עזרא ציין שע"פ הפסוק בבראשית "אף כפתורים ילדם מצרים" (שם). הערה חשובה זו על מוצאם הקדום של הפלשתים מתנגשת לכאורה, עם המקובל כיום על הארכיאולוגים, על יסוד תעודה מצרית המזכירה פלשתים בתוך גויי הים [1] (=קבוצה של עמים המוזכרים ברשומות המצריות), שנלחמו במצרים בימי רעמסס השלישי בתחילת המאה ה-12 לפנה"ס. יש שמציעים פשרה בעניין חשוב זה [2], והיא שהפלשתים באו לארץ כנען בשלשה גלים. הראשונים באו שבטי פלשתים-פלסגים (אוכלוסיה פרי-הלינית שהיוונים קראו להם פלסגים) שיצאו מן כסלוחים, והתישבו בארץ הנגב, הם הם אותם פלשתים הנזכרים בימי האבות ובימי יציאת מצרים. השניים היו כפתורים שיצאו מכפתור והתישבו מדרום לעזה. השלישיים היו שבטי פלשתים פסלגים שעלו בימי רעמסס השלישי במאה ה-12 לפנה"ס, לאחר שישבו זמן מה בכפתור התישבו ברצועת החוף ויסדו מדינה שבראשה עמדו חמשה סרנים [3].

היכן שוכנת "כפתור"?

השד"ל פירש: "כפתור - כנראה האי כרתים" (בראשית י, יד).  לפי זה, "כפתור" מזוהה עם האי כרתים או לכרתים יחד עם האיים הסמוכים לו [4]. התרגומים על התורה (אונקלוס, יונתן בן עוזיאל וירושלמי) מתרגמים כפתורים בשם "קַפּוּטְקָאֵי". הכוונה לאנשים שגרו במדינת קפוטקיא היא קפדוקיה בתורכיה של היום [5]. יש שזיהו את קפוטקיא במצרים; למשל,  הברטנורא פירש: "קפוטקיא - היא כפתור, וקורין לה בערבי דמא"ת " (כתובות יג, יא). הכוונה לדמיאט [6] (Damietta),  עיר נמל בדלתה של נהר הנילוס, בירתו של מחוז במצרים הנושא את אותו שם.

כפתור – ארץ הגמדים

בבראשית רבה דורשים "אמר רבי אבא בר כהנא פתרוסים וכסלוחים היו מעמידין הוטליסון (=גנבים), היו אלו מגנבין נשותיהן של אלו ואלו מגנבין נשותיהן של אלו מה יצא מהן פלשתים גבורים, כפתורים ננסים " (פרשה לז, ה). ע"פ מדרש זה הכפתורים היו אנשים ננסים. אסמכתא למדרש זה, אנו מוצאים בספר יחזקאל נאמר: "בְּנֵי אַרְוַד וְחֵילֵךְ עַל חוֹמוֹתַיִךְ סָבִיב וְ גַמָּדִים בְּמִגְדְּלוֹתַיִךְ הָיוּ שִׁלְטֵיהֶם תִּלּוּ עַל חוֹמוֹתַיִךְ סָבִיב הֵמָּה כָּלְלוּ יָפְיֵךְ" (כז, יא) ותרגום יונתן מתרגם : גמדים = קפוטקאי; כבר ציינו שקפוטקאי זה התרגום של כפתורים. אולי בעבר גרו ב"כפתור" אנשים ננסים,  גמדים.

ננסות [7]

ננסות (או גמדות) היא פיגור בהתפתחות הגופנית. צמיחתו של הננס יכולה להיות פרופורציונית בכל הגוף, כך שמראהו "נורמלי" אולם הוא קטן מאד (ננסות פרופורציונית). במקרים אחרים מפגרים חלקים שונים של הגוף בהתפתחותם (ננסות דיספרופורציונית) למשל: הגֵו והראש הגיעו לגודל התקין, ואילו הגפיים קצרים מאוד. הננסות נגרמת עקב עיכוב בגדילת השלד. הסיבות השכיחות ביותר לננסות הן הפרעות בבלוטות ההפרשה הפנימית, ובעיקר בלוטת יותרת המוח המפרישה את הורמון הגדילה, ובלוטת התריס. גמדות באדם יכולה להיות תוצאה של אחת ממאות מחלות, חשיפות לזיהום או לקויות גנטיות שונות.

אינו יודעים לשם מה נוצרו מומי הננסות, מכל מקום עלינו לדעת, שהכל נעשה מאת ה' לטובה; ועל כן תיקנו חכמים לברך ברכה בעת שאנו רואים אדם ננס (רק באופן שלא נגרם לו עלבון): "מְשַׁנֶּה הַבְּרִיּוֹת" (שולחן ערוך, אור החיים, רכה, ח).


[1]  על תיאוריות למוצאם של גויי הים, ראה בהמכלול – האנצ' היהודית בערך "גויי הים".

[2]ראה מאמרו של אשר וייזר "מצרים במקרא", מחניים קה (תשכו), המופיע באתר "דעת". ראה גם במאמר "מי היו פלישתים" מאת יצחק מייטליס באתר "דעת", מכללת הרצוג.

[3] יש לציין, שיש חוקרים הטוענים, שיש ראיה גנטית להגירת הפלישתים; חוקרים אלה מזהים שינוי גנטי בין תקופות שונות, על סמך עשרה שלדים, שנמצאו בתל אשקלון, משלוש תקופות שונות. את הממצאים יש כמובן לסייג בכך שמדובר במעט מאוד שלדים שהצליחו להפיק מהם DNA ויש גם מעט יחסית דגימות DNA קדום להשוות אליהן. להרחבה ראה במאמר "הצופן הגנטי של הפלשתים", יעל ארליך, יולי 2019, באתר מכון דוידסון – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.

[4]   הגמרא במנחות אומרת: "כפתורים למה הן דומין? כמין תפוחי הכרתיים" (כח, ב). אפרים הראובני הגיע למסקנה במחקר מקיף שערך, כי התפוחים הכרתיים הללו אינם אלא עפצים של מוריה הגדלה בכרתים. לפי זה, הוא מעלה השערה כי שם האי כפתור הוא על שם הכפתורים שבצמח זה. ראה בחוברת של נגה הראובני "סמל המדינה – שרשיו בטבע הארץ ובמורשת ישראל", 1988, נאות קדומים. לחוברת המקוונת

[5] להרחבה ראה באנצ' יהודית "דעת" בערך "קפודקיא", מכללת הרצוג.

[6]  הרמב"ם בפירושו המשנה כתב: "קפוטקיא הוא כפתור ונקרא בלשון ערבי טמיאטי" (כתובות יג, יא). טמיאטי (בערבית) היא דמיאט.

[7]  ראה גם בהמכלול – האנצ' היהודית בערך "גמדות".


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1