חכמה בינה ודעת

 מאת: אורן סעיד

לבצלאל היתה רוח הקודש וגם היה חכם גדול ב"חכמה ובתבונה ודעת" וכן היה בקי בהרבה מלאכות, בעשיית כלים מכסף, זהב, נחושת, אבן ועץ. רופאי העולם העתיק סברו שמשכן החכמה הוא בחללי המוח.

בפרשתנו אנו קוראים על כך שאלוקים חנן את בצלאל בתכונות הדרושות לצורך עשיית ובניית המשכן: "וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה. לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב ובכסף וּבַנְּחשֶׁת. וּבַחֲרשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה" (שמות לא, ג-ה). לבצלאל היתה רוח הקודש וגם היה חכם גדול ב"חכמה ובתבונה ודעת" וכן היה בקי בהרבה מלאכות, בעשיית כלים מכסף, זהב, נחושת, אבן ועץ.

האבן עזרא מפרש, שרוח האלוקים שה' מילא את בצלאל, אין הכוונה להשראה אלא לידע, חכמה ותבונה[1]: "ואמלא אותו, כמו ויהושע בן נון מלא רוח חכמה (דברים לט, ט), וכתוב ונחה עליו רוח ה' (ישעיהו יא, ב); ופירש מה היא רוח ה' והיא רוח חכמה ובינה (שם). החכמה היא הצורות האצורות באחורנית מוח הראש. ומלת תבונה, גם בינה מגזרת בין; והיא (התבונה) הצורה העומדת בין צורת הדעת ובין צורת החכמה, כנגד הנקב האמצעי במוח הראש; כי החכמה כנגד הנקב האחרון. והדעת המתחברת בנקבי המוח על המצח מההרגשות. ובלשון ישמעאל קורין הדעת אלתכיי"ל, והתבונה אלפכר"ה. והנה בצלאל היה מלא כל חכמה בחשבון ומדות וערכים, ומלאכת שמים וחכמת התולדות וסוד הנשמה. והיה לו יתרון על כל אנשי דורו, שהיה יודע כל מלאכה, כי רבים חכמי לב לא ידעו אפילו מלאכה אחת, על כן כתוב ובכל מלאכה" (שם). האבן עזרא מתאר כאן את מבנה המוח כפי הידע שרווח בתקופתו (1089/90 – 1164). האבן עזרא לפרק כח פס' לז לגבי מקום לבישת הציץ, מתייחס שוב לחלקי המוח: "ודע כי בשנים הנקבים שהם במוח על המצח שם יתחבר כח החמש רגשות, ושם כח הדמות, ושם תחל המחשבה". 

ע"פ דברי האבן עזרא הנ"ל המוח מורכב מארבעה נקבים (להלן חדרים, ventricles): שני נקבים קידמיים, בצד המצח, אשר בהם מתבצעים תהליכי הדימיון והמחשבה וכן התחושות מחמשת החושים. הנקב האמצעי - הוא מרכז התבונה וההיגיון.  הנקב האחורי – הוא מרכז החכמה (הידע, הזיכרון).

חללי המוח.
מתוך ויקימדיה

גלינוס (129-199 לספירה) שהיה מגדולי רופאי העולם העתיק, שאב את כל ידיעותיו האנטומיות מניתוח קופים, ומחלקי שלדים של בני אדם שהתאבדו. הוא תיאר בפרטי פרטים את ארבעת החדרים (ventricles) במוח ואת הקשרים ביניהם.

נמסיוס (Nemesius, כ-390 לספירה), פילוסוף נוצרי ותיאורטיקן פיזיולוגי, היה אחד מתומכיו הראשונים של הרעיון שחללים שונים של המוח אחראים לתפקודים שונים. הוא הסתמך על עבודתו של גלינוס. אך  בשונה מגלינוס, שייחס רק את היכולות האינטלקטואליות לחדרי המוח, נמסיוס סבר ששני החדרים הקידמיים אחראיים על החושים והדימיון; החדר האמצעי אחראי על התבונה והחדר האחורי על הזיכרון. תיאוריה זו רווחה מהמאה הרביעית לספירה ועד המאה ה-17 לספירה[2].

ברם, לא כולם סברו שמשכן המחשבה והחכמה הוא במוח, ועדיין היו בימי הביניים מחכמינו ז"ל, שסברו שמשכן המחשבה והחכמה הוא בלב[3].

כיום אנו יודעים שלמוח ישנה מערכת חללים המורכבת מארבעה חדרים (ventricles):

שני חדרים צדדיים, ימני ושמאלי, ממוקמים בין המוח לצידי הראש והם הגדולים מבין חדרי המוח.

חדר שלישי, העובר במרכז המוח ומחבר בין שני החדרים הצדדיים.

חדר רביעי, הממוקם בתחתית הגולגולת, קרוב לחיבור לחוט השדרה. צינור ארוך בשם cerebral aqueduct מחבר את החדר השלישי לחדר הרביעי[4].

חדרים אלו מלאים בנוזל מוחי-שדרתי (CSF), ותפקידו להגן על המוח מפגיעה, וכן "לנקות" פסולת הנוצרת מחילוף החומרים, תרופות וחומרים אחרים המגיעים למוח ע"י הדם.  חדרים אלו אינם מרכזי התחושות, החכמה או הזיכרון.

א"כ, היכן נמצאים במוח מרכזי התחושות, החכמה והזיכרון ?

כדי לענות על שאלה זו נצטרך להכיר את חלקי המוח ותפקידם[5]. כיום מקובל לחלק את המוח לשלושה חלקים עיקריים:

מוח אחורי המשכו של מוח השדרה – כולל את המוח המוארך, הגשר והמוח הקטן.

מוח קדמי כולל את מוח הביניים ואת המוח הגדול.

מוח תיכון נמצא בין המוח הקדמי לבין המוח האחורי.

המוח המוארך, המוח התיכון והגשר המחבר ביניהם יוצרים יחד את גזע המוח שעליו נמצאים המוח הקטן והמוח הגדול.

מה הם תפקידי כל אחד מה"מוחות" הנ"ל ?

המוח המוארך (medulla): הוא החלק המחבר את גזע המוח לחוט השדרה. חלק זה כולל את מרכזי הוויסות והבקרה של מחזור הדם ומערכת הנשימה, הוא מפקח על פעילותה הסדירה והתקינה של כל מערכת ושומר על קצב הלב, נשימה ולחץ דם יציב. נכון להיום, הפסקה בלתי הפיכה של פעולות גזע המוח, נחשבת תנאי הכרחי ומספיק לקביעת מוות מבחינה רפואית ומשפטית[6].

המוח הקטן (המוחון, cerebellum): משמש מרכז לתיאום תנועות הגוף ומרכז לשיווי משקל.

מוח הביניים (diencephalon): מוח הביניים משמש כתחנת מעבר ראשית בדרך אל המוח הגדול, והוא אחראי לתפקודי השעון הביולוגי והראייה ולפיקוח על הבלוטות שבגוף.

המוח הגדול (cerebrum): הגדול שבמוחות הגולגולת ותופס כ-80% ומעלה מנפחה של קופסת הגולגולת. הוא מורכב משני חצאי-כדור. קליפה דקה של חומר אפור מכסה את כל שטח המוח הגדול. בקליפת המוח נמצאים כל התפקודים השכליים הגבוהים, ובהם האינטלקט, הזיכרון, כשרונות שונים ורגשות. בקליפת המוח הגדול מצוייה שורה של אזורים תחושתיים, שבתוכם נוצרות התחושות למיניהן, ושל אזורים מוטוריים (תנועתיים) המסדירים את פעולות הגוף. האזורים הם:

1. המרכז המוטורי לפעולות הרצוניות של הגפיים, הגו, הפנים והלשון. 2. המרכז לתחושות העור. 3. מרכז הריח. 4. מרכז הטעם. 5. מרכז השמיעה. 6. מרכז הראיה. 7. מרכז הדיבור.

המוח התיכון (midbrain): חלק מגזע המוח (הנמצא בין חוט השדרה לבין המוח). משמש כתחנת מעבר חשובה בתהליכי עיבוד הראייה והשמיעה, ומפקח על מצבי העירנות והשינה.

המוח וכישורים אנושיים

ה"מוח הגדול" מורכב משני חצאי-כדור.  הגם ששני חצאי הכדור כמעט זהים מבחינה אנטומית, יש ביניהם שוני תפקודי רב. בכל אדם, אחד מחצאי הכדור הוא השליט, והוא אחראי לתפקודי ההכרה הגבוהים כגון דיבור, יכולת מתמטית, בחשיבה שכלתנית, מילולית ואנליטית, ובכושר להסיק מסקנות הגיוניות, וכן קובע אם האדם ימני או איטר. חצי הכדור האחר אחראי להתמצאות מרחבית, לזיהוי צורות (כגון פרצופים) ולרגשות. בעוד שאצל הימניים חצי המוח הפעיל יותר בתחום עיבוד השפה הוא הצד השמאלי,  אצל השמאליים — הצד הדומיננטי במוח הוא דווקא צד ימין[7].

מאז ומתמיד קיים עניין רב בילדי פלא ובילדים מחוננים. במקרים מסוימים ה"גאוניות" מוגבלת לתחום אחד בלבד, כמו מוזיקה. אולם אנשים מחוננים רבים הם בעלי כשרונות מגוונים. לילדים מחוננים יש אינטליגנציה גבוהה, יצירתיות גבוהה, והם מגלים כשרונות בולטים בתחומים מגוונים כמו שפה, מתמטיקה, מוזיקה, שח-מט, וגם יכולות בולטות בהתמצאות המרחבית. דרך התפתחותן של תכונות אלה עדיין אינה ידועה, וגם מיקומן המדויק במוח מוסיף להיות בגדר תעלומה. סביר להניח, שלגאונות ולמחוננות יש בסיס גנטי, בנוסף לגורמים הנוספים המשפיעים על האינטליגנציה כגון: הסביבה והמצב הסוציו-אקונומי[8]

מוח הגולגולת מונח בתוך קופסת המוח של הגולגולת. משקלו כ-1400 גרם אצל גברים וכ-1250 גרם אצל נשים. אין קשר בין משקל המוח לאינטליגנציה. הספרות הרפואית יודעת לספר על מוחות כבדים מאוד של אנשים, שלאו דווקא ניחנו בגאוניות[9].



[1] וכן הרס"ג פירש: "רוח ה' – דעת מאת ה' ".

[2]P. M. S. Hacker , John “History of Cognitive Neuroscience”, by M. R. Bennett and  

Wiley & Sons,2012, pages 201-203.

[3] רס"ג, אמונות ודעות מאמר ז, סוף פרק ג; הרמב"ם מורה נבוכים חלק א פרק לט.

[4] להרחבה ראה בהמכלול – האנצ' היהודית בערך "חדרי המוח".

[5] "גוף האדם: אנטומיה, פיסיולוגיה והיגיינה", ד"ר חיים שאול ברטוב, כרך ב, עמ' 190-195, הוצאת המחבר תשמ"א.

[6] להרחבה ראה במאמר "הבסיס המדעי-רפואי לקביעת מות המוח", פרופ' ח. סומר, המחלקה לפיזיולוגיה, ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, ספר אסיא-כרך שביעי, ירושלים תשנ"ד. המאמר המקוון באתר "דעת".

[7] ראה  במאמר "ימין ושמאל במוח: לא מה שחשבתם", בכתב  העת "עדכן", האוניברסיטה הפתוחה, גיליון 43, חשוון תשס"ו, נובמבר 2006.

[8] להרחבה על אינטליגנציה ותורשה ראה בויקיפדיה האנגלית בערך "Heritability of IQ". ראה גם על הקשר בין מחוננות לתורשה, בויקיפדיה האנגלית בערך  "Intellectual giftedness" בפיסקה "Heritability of giftedness".

[9] ע"פ האנצ' רפואית למשפחה, רביבים – הוצאה לאור, 1981, בערך "מוח" בפיסקה "המוח הגדול", עמ' 890.


© כל הזכויות שמורות למחבר

תגובה 1:

  1. מבשרי אחזה אלוקים!
    אין עוד מלבדו, חוננו מאיתך חכמה בינה ודעת, אמן.
    ישר כח!

    השבמחק

UA-41653976-1