מספר חוליות עמוד השדרה

 מאת: אורן סעיד

ע"פ המדרש, מספר הציוויים בפרשת פקודי הוא כנגד מספר חוליות עמוד השדרה, שמספרן 18. הבנת אזורי חוליות עמוד השדרה, עוזרת לנו להבין כיצד חז"ל הגיעו למספר הזה.

בפרשתנו ובפרשת "ויקהל" אנו קוראים על כך שבני ישראל עשו את המשכן וכליו וכן את בגדי הכהונה, כפי שציווה ה' את משה. נאמר במדרש ויקרא רבה: "אמר רבי שמואל בן נחמן בשם רבי נתן: שמונה עשר ציוויים כתוב בפרשת המשכן, כנגד 18 חוליות שבשדרה, וכנגדן קבעו חכמים 18 ברכות שבתפלה (שמונה-עשרה) כנגד 18 הזכרות שבקריאת-שמע וכנגד 18 הזכרות שבהבו לה' בני-אלים [1] (תהילים כט) " (פרשה א סימן ח). ומפרש המהרז"ו [2] שבפרשת פקודי יש למעשה 19 פעמים הביטוי "כאשר ציווה ה' את משה", אלא שיש להוריד את הפסוק הראשון שהוא תיאור כללי על כל המשכן [3]: "בסדר פקודי יש 19 פעמים 'צווה ה' את משה'...עד סוף פקודי של פרשת הכיור יש 18 פעמים 'כאשר צווה ה' את משה' שכל ה-18 באים להורות שעשו בשלמות כל מעשה כאשר צווה ה' אך מה שנאמר בפסוק 'וּבְצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה עָשָׂה אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה' (שמות לח, כב) יש בו כוונה אחרת...והוא פסוק כללי וע"כ אינו בחשבון ה-18 פעמים שהם על מעשים פרטים" (שם).

על פי מדרש זה מספר חוליות השדרה 18 . ויש להקשות, הרי כיום אנו יודעים שמספר חוליות עמוד השדרה הוא בין 31 ל-33 חוליות?

חוליות עמוד השדרה
מתוך ויקימדיה

יש להקדים, שהמשנה באהלות (פרק א משנה ח) המונה את רמ"ח (=248) האיברים בגוף האדם, מונה כך: "שמונה עשר חוליות בשדרה , שמונה בצוואר, ...וחמשה בנקביו". כמו כן, יש להזכיר כאן, את הניסוי של תלמידי רבי ישמעאל (בכורות מה, א): "אמר רבי יהודה אמר שמואל, מעשה בתלמידיו של רבי ישמעאל ששלקו (=בישלו במים רותחים) זונה אחת שנתחייבה שריפה למלך, בדקו ומצאו בה מאתים חמישים ושניים (איברים, והרי חז"ל מנו רק 248 איברים?), אמר להם: שמא באשה בדקתם שהוסיף לה כתוב שני צירים ושני דלתות [4]".

חוליות עמוד השדרה מתחלקות לחמש קבוצות [5]:

חוליות הצוואר: מספרן 7. החוליה הראשונה קרויה חוליית הנושא-היא הנושאת את הגולגולת. חיבור מיוחד מאפשר את תנועת הראש קדימה ואחורה (תנועת "הן"). החוליה השנייה נקראת חוליית הסובב-היא המאפשרת תנועת סיבוב הראש (תנועת "לא"). יש המונים שמונה חוליות בצוואר [6] (ולא שבע), כפי שמציינת המשנה באהלות (שם). ע"פ החוקר קצנלסון [7], המשנה באהלות (שם) מונה שמונה בצוואר, מפני שיש בצוואר עוד עצם אחת כלפי הפנים תחת הלחי התחתונה ולמעלה מהפיקה של הגרגרת; העצם הזאת שאליה מחוברת הלשון צורת קרניים לה ונקראת בשם עצם הלשון.

כמו כן, על פי המשנה באהלות (שם), המונה את רמ"ח האיברים בגוף האדם, המשנה מונה כך: "שמונה עשר חוליות בשדרה, שמונה בצוואר...", רואים שחוליות הצוואר אינן כלולות במניין שמונה עשרה חוליות עמוד השדרה. 

חוליות הגב: מספרן 12.לכל אחת מחוליות אלה מתחבר זוג צלעות.

חוליות המותניים: מספרן 5. מאפשרות את כפיפת הגו קדימה ואחורה ואת סיבובו לצדדים. כאמור, אצל רוב בני אדם יש 5 חוליות, אך גם המספר 6 מצוי למדי [8]. לפיכך ניתן ליישב את המספר 18 חוליות בעמוד השדרה: 12 חוליות הגב + 6 חוליות המותניים [9].

חוליות העצה: מספרן 5. הן מאוחות לעצם חזקה. לעצם זו מתחברים הגפיים התחתונים באמצעות האגן. לפיכך ניתן ליישב את המספר 18 חוליות בעמוד השדרה: 12 חוליות הגב + 5 חוליות המותניים+ חוליה אחת מאוחה של העצה. 

המשנה באהלות, המונה את רמ"ח (248) האיברים בגוף האדם, מציינת שישנם חמישה איברים שדרכם יוצאים ההפרשות (צואה ושתן) בגוף האדם: "וחמשה בנקביו". ע"פ דעת החוקר קצנלסון [10], איברים אלו מתייחסים לחוליות העצה המכונים בלשון המשנה "נקבים" כי בעצם העצה המאוחה, ניכרים ארבעה זוגות הנקבים הנמצאים בין חוליה לחוליה, מחוליות העצה, וכל אחד מהם מכונה בפי חז"ל "פי הפרשה" (חולין מה, ב); בנוסף, דרך חוליות העצה עוברים העצבים המסייעים בהפרשת הצרכים (צואה ושתן) בגוף האדם [11].  לפי שיטה זו, חוליות העצה אינן כלולות במניין שמונה עשרה חוליות עמוד השדרה. 

חוליות הזנב (או העוקץ): מספרן  בדרך כלל 4, אבל לפעמים ישנן 3 או 5 חוליות. חוליות אלו דומות לגרגירי עצם קטנים שאבדה להם צורת החוליות לגמרי, מפני שאין להם לא זיזים ולא קשתות. בדרך כלל חוליות הזנב מאוחות לעצם אחת או יותר [12] והתצורה הנפוצה ביותר היא של 2-3 חוליות [13].

לסיכום: כיום אנו יודעים שמספר חוליות עמוד השדרה הוא 32 או 33 חוליות. במניין של 18 חוליות עמוד השדרה לא נכללו חוליות הצוואר ואולי גם חוליות העצה והזנב (תלוי באופן הספירה). לפיכך ניתן ליישב את המספר 18 חוליות עמוד השדרה המוזכר במשנה ובמדרש (לפחות) באחד משלושת האופנים הבאים:

א.      לפי שיטת קצלנסון, שחוליות העצה, נימנו במשנה בנפרד ("וחמשה בנקביו"): 12 חוליות הגב ועוד 5 חוליות במותניים (אצל רוב בני  האדם) + עצם הזנב המאוחה [14]

ב.      12 חוליות הגב ועוד 5 חוליות במותניים (אצל רוב בני  האדם) +עצם העצה המאוחה.

ג.      12 חוליות הגב ועוד 6 חוליות בחלק המותניים (מצוי למדי). 

ע"פ שתי האפשרויות האחרונות חוליות הזנב לא נכללו במניין חוליות עמוד השדרה, אולי בגלל שהן קטנות ולכן היה קושי לזהותן או בגלל שהן שונות מהחוליות האחרות בעמוד השדרה בכך שאין להן לא זיזים ולא קשתות.


[1] השווה לתלמוד בבלי מסכת ברכות: "הני שמונה עשרה כנגד מי? אמר רבי הלל בריה דר' שמואל בר נחמני כנגד שמונה עשרה אזכרות שאמר דוד (תהלים כט) בהבו לה' בני אלים. רב יוסף אמר כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע. אמר רבי תנחום אמר רבי יהושע בן לוי כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה" (כח, ב).

[2] פרשן חשוב של המדרש, ממפרשי מדרש רבה, מוהר"ר זאב וולף בן מוהר"ר ישראל איסר איינהארן ז"ל מהוראדנא. נולד בסוף המאה ה-18 (שנת לידתו אינה ידועה) ונפטר בשנת 1862. ע"פ המכלול – האנצ' היהודית בערך "רבי זאב וולף איינהורן" .

[3] כפי שמבואר בתלמוד ירושלמי מסכת ברכות: "רבי שמואל בר נחמני בשם רבי יהודה: כנגד י"ח ציווים שכתוב בפרשת משכן שני, אמר רבי חייא בר ווא: ובלבד מן 'וְאִתּוֹ אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן' (שמות לח, כג) עד סופיה דסיפרא" (פרק ד הלכה ג).

[4] להרחבה בנושא רמ"ח האברים בגוף האדם, ראה מאמר "מניין האיברים בגוף האדם " בפרשת "ואתחנן".

[5] "גוף האדם: אנטומיה, פיסיולוגיה והיגיינה", ד"ר חיים שאול ברטוב, כרך ב, עמ' 272-274, הוצאת המחבר תשמ"א.

[6] כך למשל בהמכלול – האנצ' היהודית נאמר שיש 7 חוליות בצוואר בערך "עמוד השדרה", בעוד שויקיפדיה האנגלית מונה 8 חוליות בצוואר בערך "spinal cord".

[7] התלמוד וחכמת הרפואה/ ד"ר י.ל. קצנלסון (1846-1917) , בפרק העוסק ב"רמ"ח אברים" (החל מעמ' 234) עמ' 279,  הוצאת "חיים", ברלין, תרפ"ח.

[8] השינוי הכי שכיח במספר חוליות השדרה הוא בחוליות המותניים, שמשתנה ל-4 או ל-6 חוליות.

“Greenman's Principles of Manual Medicine”, by Lisa A. DeStefano,Lippincott Williams & Wilkins

,2001, page 58.

[9] “Biblical and Talmudic Medicine”, by Julius Preuss, Jason Aronson Incorporated, 2004,  page 65.

[10] "התלמוד וחכמת הרפואה", שם עמ' 280-281.

[11] ראה בהמכלול – האנצ' היהודית בערך "מקלעת העצה".

[12]  “Atlas of Neuroradiologic Embryology Anatomy and Variants”,by J. Randy Jinkins, Lippincott Williams & Wilkins, 2000, page 518.

[13] ויקיפדיה האנגלית בערך "Coccyx" (חוליות הזנב).

[14] למרות שאמרנו שחוליות הזנב ע"פ רוב לא מאוחות לעצם אחת, יתכן שבניסוי של תלמידי רבי ישמעאל, הם בדקו באישה שבה חוליות הזנב היו מאוחות לעצם אחת. ע"פ שיטת ד"ר קצלנסון, חז"ל הגיעו למספר של רמ"ח (248) איברים חז"ל ע"י ניתוח אנטומי - מהניסוי של תלמידי רבי ישמעאל, כמסופר במסכת בכורות (מה, א): "אמר רבי יהודה אמר שמואל: מעשה בתלמידיו של ר' ישמעאל ששלקו זונה אחת שנתחייבה שריפה למלך, בדקו ומצאו בה מאתים וחמישים ושניים (איברים). אמר להם: שמא באשה בדקתם, שהוסיף לה הכתוב שני צירים ושתי דלתות".


© כל הזכויות שמורות למחבר

2 תגובות:

UA-41653976-1