שינוי מין העובר

 מאת: אורן סעיד

המדרש מציין שדינה, בהיותה ברחם לאה, נהפכה מבן לבת. התלמוד מציין שמדובר במעשה ניסים או בתהליך שהתרחש עד 40 יום להריון.

בפרשתנו אנו קוראים שלאה ילדה את דינה: "וְאַחַר יָלְדָה בַּת, וַתִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ דִּינָה" (ל, כא). מבאר רש"י: "דינה - פירשו רבותינו, שדנה לאה דין בעצמה, אם זה זכר לא תהא רחל אחותי כאחת השפחות והתפללה עליו ונהפך לנקבה" (שם).  מקור דברי רש"י, הוא בתלמוד בבלי מסכת ברכות: "מאי 'וְאַחַר' ? אמר רב לאחר שדנה לאה דין בעצמה ואמרה: שנים עשרה שבטים עתידין לצאת מיעקב, שישה יצאו ממני וארבעה מן השפחות, הרי עשרה, אם זה זכר לא תהא אחותי רחל כאחת השפחות! מיד נהפכה לבת שנאמר ותקרא את שמה דינה" (ברכות ס, א). חז"ל דרשו את שינוי הלשון[1] הנאמר בפסוק, שלא נאמר בהולדת דינה "וַתַּהַר עוֹד לאה" אלא  'וְאַחַר'. על ידי תפילתה של לאה, שבקשה שרחל תעמיד לפחות שני שבטים כמו כל אחת מהשפחות, העובר ברחמה הפך מזכר לנקבה.  כך גם נידרש במדרש בבראשית רבה: "עיקר ברייתו זכר היתה, ומתפלתה של רחל, שאמרה: יוסף ה' לי בן אחר, נעשה נקבה" (פרשה עב, אות ו). בתרגום יונתן בן עוזיאל, מציין, שהנס הוא, שהעובר (=יוסף)  שהיה ברחם לאה עבר לרחם רחל, והעובר (=דינה)  שהיה ברחם רחל עבר לרחם לאה: "וְאִיתְחַלְפוּ עוּבָּרַיָא בִּמְעֵיהוֹן וַהֲוָה יָהִיב יוֹסֵף בִּמְעָהָא דְרָחֵל וְדִינָא בִּמְעָהָא דְלֵאָה" (שם). במאמר זה נדון באפשרות לשינוי מין העובר בהריון.

קביעת מינו של העובר

SRY - הוא האזור בכרומוזום Y שקובע את מין העובר.
מתוך ויקימדיה

הכרומוזומים (כרומוזום =חלק בתא המכיל את המידע התורשתי) הם הקובעים מבחינה גנטית את מין העובר. הכרומוזומים נמצאים בתאי גופנו.

בדיקה מיקרוסקופית מראה שלזכר יש כרומוזום מיוחד המסומן באות האנגלית Y ואילו לנקבה אין אותו. כרומוזום המסומן באות X אף הוא אחראי לקביעת מין העובר והוא מצוי בשני המינים. לכן ברגע ההפריה כלומר ברגע שתא הזרע מתמזג עם תא הביצה ייקבע אם העובר יהיה זכר או נקבה: אם ההפריה תבוצע על-ידי תא המכיל כרומוזום Y העובר יהיה זכר ואילו אם תא מסוג X בלבד העובר יהיה נקבה. אי לכך, האב הוא הקובע את מינו של העובר[2].

שינוי מין העובר בתוך 40 יום להריון

המשנה במסכת ברכות אומרת, שמי שמתפלל על אשתו, שתלד זכר, כשהיא כבר בהריון, הרי זו תפילה לבטלה: "הָיְתָה אִשְׁתּוֹ מְעֻבֶּרֶת וְאָמַר יְהִי רָצוֹן שֶׁתֵּלֵד אִשְׁתִּי זָכָר, הֲרֵי זוֹ תְּפִלַּת שָׁוְא" (ברכות ט, ג).  דברי המשנה עולים בקנה אחד עם הנאמר לעיל, שמין העובר נקבע ברגע ההפריה ולכן התפילה לשינוי מין העובר של אשה בהריון אינה מועילה. בתלמוד בבלי מסכת ברכות, מקשים על קביעה זו של המשנה מהמדרש שהובא לעיל על הולדת דינה, שנהפכה מזכר לנקבה: "ולא מהני רחמי [=ולא מועילה תפילה לשינוי מין העובר]? מתיב [=מקשה] רב יוסף:  'וְאַחַר יָלְדָה בַּת, וַתִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ דִּינָה' (בראשית ל, כא)  מאי 'וְאַחַר' ? אמר רב לאחר שדנה לאה דין בעצמה ואמרה שנים עשרה שבטים עתידין לצאת מיעקב ששה יצאו ממני וארבעה מן השפחות הרי עשרה אם זה זכר לא תהא אחותי רחל כאחת השפחות מיד נהפכה לבת שנאמר ותקרא את שמה דינה ? אין מזכירין מעשה נסים ואיבעית אימא מעשה דלאה בתוך ארבעים יום הוה" (ברכות ס, א). הגמרא מתרצת, שדינה נהפכה מזכר לנקבה בדרך נס. תירוץ נוסף, דינה נהפכה מזכר לנקבה בתוך 40 יום להריונה, שעד 40 יום לתחילת ההיריון ניתן לשנות את מין העובר. כיצד התירוץ השני של הגמרא, שעד 40 יום לתחילת ההיריון ניתן לשנות את מין העובר, מסתדר עם  הנאמר לעיל, שמין העובר נקבע ברגע ההפריה?

מחקרים מראים, שעל מנת לבטל את השפעת כרומוזום X על התפתחות העובר לנקבה, על כרומוזום Y לייצר בתקופה הראשונה חומר מיוחד הפועל לאלץ את הרקמה העוברית להתעלם מנטייתה להתפתח לנקבה, ולהתפתח דווקא לזכר. חומר זה הוא חלבון, שנוצר מהאזור בכרומוזום ,Y שקובע את מין העובר [Sex-determining Region Y) SRY)], הנקרא  TDF (=testis determining factor) או חלבון SRY.  חלבון זה הוא המתחיל את תהליך התמיינות תאים זכריים. SRY פועל בשמונת השבועות הראשונים להריון ומונע את המשך ההתפתחות העובר לנקבה אצל זכרים[3].

במידה ואצל העובר ממין זכר מופרש באשכים ההורמון  המכונה "אנטי-מולריאני (=נקבי)" (AMH), נמנעת אצלו התפתחות מערכת המין הנקבית. כמו כן, העדר יצור ההורמון  ה"אנטי-מולריאני" (AMH) אצל העובר ממין נקבה, מאפשר  למערכת המין הנקבית להתפתח אצלה[4].

פעילות זו משמעותית כל כך עד כדי שבמידה ומסיבה כל שהיא לא ייצר הכרומוזום הזכרי את החומרים הנדרשים או שהם לא פעלו כתוצאה מתקלה, סופה של הנקביות לגבור והעובר יתפתח לנקבה - על אף הימצאותו של כרומוזום Y הזכרי[5]. בנוסף, מספר רב של גנים אחרים משפיעים על קביעת מין ויכולים לגרום לשינוי מין זכר לנקבה ולהיפך[6].

בספרות הרפואית מקובל לחשב את תחילת ההיריון לא ממועד ההפריה עצמה, אלא מתחילת הווסת האחרונה שקדמה לה. היות והביוץ חל לרוב כשבועיים לאחר הווסת האחרונה, ממילא מועד זה יוגדר כסוף השבוע השמיני, הינו כארבעים יום לאחר ההפריה.  לפי זה, SRY פועל בשמונת השבועות הראשונים להריון (מהווסת האחרונה), כלומר תוך 42 יום לאחר ההפריה; ואם כן, שינוי מין העובר יתכן בפרק זמן זה של ההיריון.

שינוי מין העובר עד ארבעים יום להריון, עולה גם בקנה אחד עם תפיסת חז"ל, הרואים בעובר, ישות בעלת מעמד, רק לאחר יום הארבעים ליצירתו (למשל: משנה נדה ג, ז; מנחות צט, ב ; בכורות כא, ב). ההסבר המקובל לכך הוא, שהגדרת העובר עד סוף השבוע השמיני היא "עוברון", ואז יש התפתחות במבנה, ואילו לאחר מכן הוא נקרא "עובר", ועיקר ההתפתחות מכאן ואילך היא בתפקוד ולא במבנה, כלומר שעיקר הצורה נגמרת בסוף השבוע שמיני. כמו כן, עד גיל 8 שבועות של התפתחות העובר, אין עדיין עצמות. בנוסף, מסוף השבוע השמיני, מתחילה פעילות בלוטות המין של העובר, המשפיעה על התפתחות ספציפית לפי מין העובר[7].


[1] האבן עזרא מביא פירוש, שדינה נולדה ביחד עם זבולון, והראיה לכך היא משינוי הלשון: " .. ודינה בבטן אחת נולדה עם זבלון, על כן מלת ואחר ילדה בת (בראשית ל, כא), כמו ואחרי כן יצא אחיו (שם, כה, כו), שלא זכר ותהר לכל אחד" (שמות ב, ב).

[2] "התפתחות העובר", ד"ר סמדר רייספלד,1999, מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית; אוניברסיטת תל אביב. בית ספר לחינוך.

[3] Embryology, Testicle", Owuraku A. Titi-Lartey; Yusuf S. Khan, Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2024 Jan,."

[4] על פי ויקירפואה בערך "הורמון אנטי-מולריאני - Anti mullerian hormone", פרופ' בן-עמי סלע.

[5] את הרעיון לקחתי מהבלוג של דוד כהן במאמר "שינוי העובר לנקבה או לזכר".

[6] להרחבה ראה באתר הספריה הלאומית לרפואה של ארה"ב, nbci, במאמר

"Is the Y chromosome all that is required for sex determination?" by A Karkanaki, N Praras, I Katsikis, M Kita and D Panidis, Hippokratiav.11(3); Jul-Sep 2007

[7] ראה באנצקלופדיה הלכתית-רפואית, מאת פרופ' אברהם שטינברג, בערך "עובר",  כרך ה, ירושלים תשס"ז, עמ' 857-956. הערך המקוון באתר "מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי ההלכה".

העובר עד השבוע השמיני נקרא “EMBRYO”, ואילו לאחר  מכן עד סוף ההיריון הוא נקרא בשם אחר “FETUS”, כאשר בסוף שלב האמבריו מתחיל להיווצר השלד.

להרחבה ראה במאמר "מעמדו של עובר קודם יום הארבעים" מאת הרב אריה כץ, בכתב העת "אמונת עתיך" 98, שבט תשע"ג, עמ' 77-86, בהוצאת מכון התורה והארץ.


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1