הר ההר

 מאת: אורן סעיד

אחד הזיהויים להר ההר, מקום קבורתו של אהרון הכהן,הוא בהר בדרום-מערב ירדן, הסמוך לעיר ולאתר הקדום פטרה, המכונה "גַ'בַּל הַארוּן"

שני אתרים ידועים בשם "הֹר ההר", האחד כאן בפרשתנו (פרק כ), המוכר כמקום קבורתו של אהרון: "קַח אֶת אַהֲרֹן וְאֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ וְהַעַל אֹתָם הֹר הָהָר" (כ, כה); והשני בפרשת מסעי בעת שצויינו גבולות ארץ ישראל, התוחם את ארץ כנען בקרן הצפונית-מערבית: "וְזֶה יִּהְיֶה לָכֶם גְּבוּל צָפוֹן מִן הַיָּם הַגָּדֹל תְּתָאוּ לָכֶם הֹר הָהָר " (במדבר לד, ז). ברור שאין מדובר באותו מקום [1], כפי שיבואר להלן.

היכן מצויים שני אתרי הר ההר?

הר ההר ע"פ הדעה שזה ג'בל הארון בירדן.
מתוך ויקיפדיה

האחד (להלן הר ההר הדרומי), המוזכר  בפרשתנו, מתייחס, ע"פ מסורות שונות, להר בדרום-מערב ירדן, הסמוך לעיר ולאתר הקדום פטרה. יוסף בן מתתיהו (37-100 לספירה) בספרו "קדמוניות היהודים" (ד, ד) מזהה את 'הר ההר', עם הר בסביבות 'קָדֵש', היא 'רֶקֶם', היא פטרה [2], כיום גַ'בַּל הַארוּן, ממערב לפטרה. בשל מיקומו וגובהו הלא נוחים של ההר לא קיימת אליו גישה בכלי רכב, וזו מתבצעת באמצעות חמורים היוצאים מאתר הסלע האדום (פטרה) כשכל כיוון אורך כשעתיים וחצי. בחלקו העליון של ההר, הסמוך לקבר, עולים רגלית במאות מדרגות החצובות בסלע עד ההגעה אל אתר הקבר עצמו [3].

יש מזהים את הר ההר הדרומי עם  הר צין, בנחל צין, כעשרה קילומטרים מדרום-מערב למעלה עקרבים. גובהו של ההר 268 מטר מעל פני הים, אך לעומת סביבתו הוא מתרומם לגובה של 200 מטר בלבד. ההר בולט בנופו הייחודי: צלעותיו משופעות ופסגתו כשולחן שטוח [4]. הר זה מכונה בערבית: גַ'בַּל  אַל מַצַ'רַה, המזכיר את השם "מוסרה", המוזכר בתורה כמקום מיתת אהרון (דברים י, ו), בדרך ההולכת מקדש-ברנע למואב דרך ארץ אדום [5].

הר ההר הצפוני

הר ההר השני (להלן הר ההר הצפוני) מזוהה בצד הצפון מערבי של הארץ. תרגום יונתן זיהה את מיקומו של הר ההר הצפוני  עם כ"טורוס אמנוס" (במדבר לד, ז-ח) ובתלמוד הבבלי כ"טורי אמנון" (גיטין ח, א). הרב אישתורי הפרחי [6] קבע את הר ההר בג'בל אל אקרע, 12 ק"מ דרומה לשפך האורונטס, 35 ק"מ דרומה מערבה לאנטיוכיה, בתחום טורקיה כיום.  הרמב"ם מזהה את "טורי אמנון" עם: "הר בניאס" [7] וחיים בר דרומא מזהה אותו [8] עם הר ארג׳ייס, הנמצא בקפודקיה [9] שבטורקיה.

הר ההר הצפוני מוזכר בשיר השירים: "תשורי מראש אֲמָנָה" (ד, ח), ומסביר רש"י: "דבר אחר, מראש אמנה -  הר הוא בגבול צפונה של ארץ ישראל ושמו אמנה ובלשון המשנה טורי אמנון והר ההר שנאמר בו: 'מן הים הגדול תתאו לכם הר ההר', וכשהגלויות נקבצות ומגיעות שם הם צופים משם ורואין גבול ארץ ישראל ואוירה של ארץ ישראל ושמחים ואומרים הודיה לכך נאמר תשורי מראש אמנה [10]".

 



[1] בהערת אגב יצויין כי ישנם אתרים נוספים במקרא בשם זהה אך מדובר במקומות שונים כמו קדש.

[2] רקם בתנ"ך, הוא שמו של אחד ממלכי מדין:"וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל חַלְלֵיהֶם, אֶת אֱוִי וְאֶת רֶקֶם וְאֶת צוּר וְאֶת חוּר וְאֶת רֶבַע--חֲמֵשֶׁת מַלְכֵי מִדְיָן" (במדבר לא, ח).

ע"פ תרגום אונקלוס לארמית 'קדש' היא 'רקם': למשל, "אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב דֶּרֶךְ הַר שֵׂעִיר עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ" (דברים א, ב), ואונקלוס תירגם את הפסוק כך: "מהלך חד עשר יומין מחורב אורח טורא דשעיר עד רקם גיאה" (וכן בתרגום אונקלוס לפסוקים: בראשית כ, א; במדבר לג, לז).

יוסף בן מתתיהו ממשיך את גלגול השם רקם לפטרה:

"ורקם (מלך מדין), אשר שמו היה כשם העיר, המרכז והבירה של כל ערב, אשר עדיין נקראת על ידי האומה הערבית בשם א-רקם על שם המלך שבנה אותה. אבל היוונים כינוה פטרה" (קדמוניות ספר 4 פרק  7). ע"פ ויקיפדיה בערך "רקם".

מכאן שלפי יוספוס רקם היא קדש היא פטרה, הסלע האדום בירדן.

[3] ע"פ ויקיפדיה בערך "הר ההר" ובערך "ג'בל הארון".

[4] ע"פ ויקיפדיה בערך "הר צין".

[5] ראה גם באנצ' מקראית, בערך "הר ההר", הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים.

[6] בספרו "כפתור ופרח", מהד' עדלמאן, ברלין 1852.

[7] שו"ת הרמב"ם,מהד' פריימן, תשובה שמו. וראה במאמר של י.שטרנפלד, "מקומם של טורי אמנון לשיטת הרמב"ם", הטוען שליטת הרמב"ם הר זה נמצא דווקא בדרום ארץ ישראל, "המעיין", כרך כב גיליון א, ירושלים, תשמ"ב, בהוצאת מוסד יצחק ברייער.

[8] בספרו "וזה גבול הארץ: גבולותיה האמיתיים של ארץ ישראל לאור המקורות", בהוצאת באר / מוסד הרב קוק, 1958. להרחבה ראה גם בספר "הארץ לגבולותיה" מאת ניסן אהרון טוקצינסקי, ירושלים, תש"ל, עמ' ט-י.

[9] חבל ארץ גאוגרפי והיסטורי במרכז רמת אנטוליה באסיה הקטנה שבטורקיה (ראה בויקיפדיה בערך "קפודקיה").

[10] מקורו של רש"י הוא בתלמוד הירושלמי שביעית פרק ו, סוף הלכה א.


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1