כתובת בלעם

 מאת: אורן סעיד

בלעם בן בעור מוזכר בכתובת עתיקה שנחשפה בחפירה ארכיאולוגית ויש בה כדי לאשש את קיומו של הקוסם והנביא בלעם בן בעור.

בפרשתנו אנו קוראים על נבואותיו של בלעם בן בעור שבא לקלל את ישראל בשליחותו של בלק מלך מואב. בלעם בן בעור מוזכר בכתובת שנחשפה בחפירה ארכיאולוגית המכונה "כתובת בלעם בן בעור".

כתובת בלעם בן בעור, היא כתובת עתיקה (840-760 לפני הספירה), שנמצאה בתל דיר עלא  (Deir Alla , שיש המזהים אותו עם הישוב המקראי סוכות), צפונית-מזרחית למפגש נחל יבוק עם נהר הירדן.

הכתובת, שהתגלתה בשנת 1967, נכתבה בדיו שחורה ואדומה על קיר מטוייח, גובהה מטר, רוחבה 31 ס"מ והיא כוללת כ-55 שורות. הכתובת נמצאה במצב קשה ביותר והיה צריך לשחזרה מחדש. רובה של הכתובת כתובה בלשון שירית (ענף של לשון כנענית). יש בה קרבה לשונית לסיפור המקראי בספר במדבר (פרקים כב-כד) ויש בה כדי לאשש את קיומו של הקוסם והנביא בלעם בן בעור[1].

הכתובת מספרת על החוזה בלעם בן בעור, נבואותיו וקללותיו. למרבה הפלא, התברר כי השם 'בלעם ברבער' [הוא בלעם בן בעור] חוזר מספר פעמים בחלקה הראשון של הכתובת, ולמעשה חיבור זה פותח בדבריו של אותו בלעם. למעשה, זהו האזכור החיצוני למקרא הקדום ביותר שנמצא עד כה.

על סמך בדיקות מעבדה בפחמן 14 משערים הארכיאולוגים כי זמנה של שכבה זו צריך להיות במאות 8-9 לפנה''ס[2]. פרשת בלעם המתוארת בפרשתנו מתרחשת במהלך המאה ה-13 לפני הספירה, כ-400 עד 500 שנה קודם לתיארוך הכתובת. בכל מקרה, זהו זמן כתיבת הטקסט על טיח הקירות ולא בהכרח מועד חיבור הטקסט על גבי ספר (או מגילה). יתכן כי כתיבה זו משמרת מסורת שהיתה קיימת באיזור מתקופות קדומות.


[1] מתוך המכלול – האנצ' היהודית ערך "כתובת בלעם".  ראה גם "דעת מקרא", במדבר, בהקדמה לפרשת בלק,  הערה 1, מוסד הרב קוק, ירושלים, 1988. התמונה "תרגום משפטים מכתובת בלעם (צירוף ראשון)" ע"פ מבוא למקרא, יחידות 9-10, האונ' הפתוחה בישראל, 1988, עמוד 149.

[2] פחמן-14  הוא איזוטופ רדיואקטיבי נדיר של היסוד הכימי פחמן. הוא מכיל 6 פרוטונים, 8 נייטרונים ו-6 אלקטרונים.  שיטת התיארוך באמצעות פחמן 14 מבוססת על  כך שקצב הדעיכה שלו הוא קבוע, ונמדד בזמן מחצית חיים. זמן מחצית החיים של פחמן-14 הוא כ־5,730 שנים, כלומר בהינתן כמות מסוימת של פחמן-14, הרי שבמשך תקופת זמן זו, כחצי ממנו דועך והופך לגרעינים אחרים.

לא ניתן להשתמש בתאריכים הגולמיים ישירות על מנת לקבל תאריך אמיתי, מכיוון שרמת הפחמן-14 באטמוספירה לא הייתה קבועה באופן מוחלט במהלך השנים. על מנת לפתור בעיה זו יש לכייל את הנתונים הגולמיים המתקבלים מהמדידות. עקומות הכיול מבוססות על השוואה של התיארוך המתקבל באמצעות פחמן 14, לתיארוך המתקבל על ידי שיטות אחרות, כמו תיארוך באמצעות טבעות עצים. להרחבה ראה בהמכלול – האנצ' היהודית בערך "תיארוך פחמן-14".


© כל הזכויות שמורות למחבר

5 תגובות:

  1. רואים מהכתובת שהוא צם ובכה בגלל שלא קיבל רשות ללכת לקלל את ישראל, לא סתם היה שתום העין...ארורים הרשעים.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לציין שכתובת בלעם, ובפרט החלק מופיע במאמר מכתובת זו, אינה עוסקת בנסיון לקלל את את ישראל, אלא בנבואת פורענות. בכתובת מסופר, כיצד פקדו מלאכי השרת את בלעם בר-בעור "החוזה" בחזון לילה, ובישרו לו פורענות המתרגשת לבוא על עולמו וכיצד הגיב בלעם בבכי מר ובצום שעוררו דאגה עמוקה בקרב בני עדתו, המכונים "עמו".

      מחק

UA-41653976-1