המפץ הגדול והבריאה

 מאת: אורן סעיד

תאוריית המפץ הגדול סתמה את הגולל על התפיסה המדעית של קדמות העולם, תפיסה אשר עמדה בניגוד לנאמר בתורה שהעולם נברא.

פרשת בראשית פותחת בפסוקים: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אלוקים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ; וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אלוקים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" (א, א-ב). הרמב"ן בפירושו על הפסוק הראשון בתורה, מבאר, שבתחילה ברא אלוקים את החומר הראשון יש מאַיִן, אשר היה  "כנקודה קטנה דקה ואין בה ממש", ומחומר ראשוני זה אלוקים ברא את כל הנבראים: "ועתה שמע פירוש המקרא על פשוטו נכון וברור. הקב"ה ברא כל הנבראים מאפיסה מוחלטת. ואין אצלנו בלשון הקדש בהוצאת היש מאַיִן אלא לשון 'ברא'. ואין כל הנעשה תחת השמש או למעלה, הווה מן האין התחלה ראשונה. אבל הוציא מן האפס הגמור המוחלט יסוד דק מאד, אין בו ממש, אבל הוא כוח ממציא, מוכן לקבל הצורה, ולצאת מן הכוח אל הפועל, והוא החומר הראשון...

ודע, כי השמים וכל אשר בהם חומר אחד, והארץ וכל אשר בה חומר אחד. והקב"ה ברא אלו שניהם מאַיִן, ושניהם לבדם נבראים, והכל נעשים מהם... אם כן יהיה פשט הכתובים על נכון. משמעותו, בתחילה ברא אלוהים את השמים, כי הוציא חומר שלהם מאַיִן, ואת הארץ, שהוציא החומר שלה מאַיִן.

והנה בבריאה הזאת, שהיא כנקודה קטנה דקה ואין בה ממש, נבראו כל הנבראים בשמים ובארץ.... ואחר שאמר כי בתחילה במאמר אחד ברא אלוהים השמים והארץ וכל צבאם, חזר ופירש, כי הארץ אחר הבריאה הזו הייתה 'תֹהוּ', כלומר חומר אין בו ממש, והייתה 'בֹהוּ', כי הלביש אותה צורה: ופירש שבצורה הזו צורת ארבעה יסודות, שהם: האש, והמים, והעפר, והאוויר. ומלת 'הארץ' תכלול ארבעת אלה.

והנה שיעור הכתובים: בתחילה ברא אלוהים מאַיִן את השמים, וברא מאַיִן את הארץ; והארץ בהבראה היתה תהו והיתה בהו, ובהם חשך ומים ועפר ורוח נושבת על המים. והנה הכל נברא ונעשה" (בראשית א, א). פירוש זה של הרמב"ן, שברגע הראשון של הבריאה, כל החומר היה מרוכז במקום אחד, עולה בקנה אחד עם התיאוריה המקובלת כיום על ראשית היקום, המכונה "המפץ הגדול".  הרמב"ן מדגיש, שהחומר הבראשיתי של מפץ הגדול, נוצר ע"י אלוקים יש מאַיִן.

תיאורית המפץ הגדול

בתמונה נראים מדידות של קרינת הרקע הקוסמית
כפי שנעשו על ידי הלויין קובי (COBE).
קרינה זו באה מכל כיוון ביקום והיא נחשבת להוכחה
המובהקת ביותר של תאורית המפץ הגדול.
מתוך ויקימדיה

לפי תיאורית המפץ הגדול, ברגע הראשון של הבריאה, כל החומר היה מרוכז במקום אחד. היקום נוצר ממפץ אדיר שהתפתח ל"כדור אש קדום" והוא הופיע בפתאומיות, משמע יש מאין. כשהתרחש המפץ הגדול כל החומר התפרץ למרחב, ועימו גם האור העצום. כתוצאה מכך, נוצר היקום, ממד הזמן, ממדי המרחב והגדלים הפיזיקליים הידועים לנו כיום. עם הזמן התפשט היקום לכדי היקום המוכר לנו כיום. ע"פ מדענים זה אירע לפני כ-13.819 מיליארד שנה[1].

תיאוריית קדמות העולם ספגה מכות רבות במאה האחרונה. עדויות מדעיות רבות מדגימות התרחקות מהירה של הגלקסיות והתפשטות פיזית של כל החומר ביקום החוצה מנקודת המרכז שלו. עדויות אלו מצביעות על נקודה קדומה במרחב הזמן, בה כל החומר ביקום היה מרוכז בנקודה אחת, ממנה החלה התפשטותו בחלל. עדויות אלו ואחרות הביאו את הפיזיקאים להניח את קיומו של המפץ הגדול - פרץ אנרגיה אדיר בעבר הרחוק, במועד בו החל היקום להתפתח ולהתפשט בחלל מתוך נקודה זעירה במרחב רב הממדים שלו.

ממצאי הלווין "קובי"

"קרינת הרקע הקוסמית", היא  קרינה בעלת מאפיינים של קרינת גוף שחור[2]  בטמפרטורה של כ-3 מעלות קלווין[3] המגיעה מכל כיוון בשמיים. הלווין "קובי", ששוגר לחלל בנובמבר 1989, כדי לחקור את "קרינת הרקע הקוסמית", גילה את שרידיו של המפץ הגדול. המדענים המופתעים מהממצאים אומרים: לווין "קובי", גילה לנו בעידן זה, "תור הזהב הקוסמולוגי", את כתב ידו של האלוקים! ממצאי הלווין אפשרו לתכנן מפה של היקום, ע"פ תוצאות המדידות של הקרינה. כמו כן הנתונים אפשרו לגלות אילו יסודות נוצרו כבר בראשית הבריאה. על פי "קובי", 99.97% מאנרגיית-הקרינה הראשונית של היקום, השתחררה במהלך השנה הראשונה שלאחר המפץ הגדול.

אנרגיית הקרינה היא אנרגיה שנפלטת מכל צורה של אור-החל מקרני רנטגן וקרני גמא ועד לאור הנראה והאינפרא אדום-שאינו נראה, ואפילו גלי רדיו. מד המדידה של קובי המתחקה אחר קרני אינפרא-אדום מרוחקות ביותר, תוכנן כדי לקלוט את הגלי מיקרו ואת אנרגיית האינפרא-אדום מהמפץ הגדול.

בעקבות ממצאי "קובי" נוצר מצב מיוחד במינו: כל התיאוריות שניסו להסביר את המקור, הסיבה והשורשים למבנה רחב-היריעה והמורכב מאד של היקום, על כוכביו, צבירי-כוכביו והגלקסיות - יאלצו מעתה "לקבל את מרותה" של תיאוריית המפץ הגדול, להתאים עצמן לתוצאות האחרונות. בין השאר יאלצו עתה להיפסל תיאוריות שניסו להוכיח, למשל, שהיקום נתהווה בסדרה של מפצים קטנים, ולא בעקבות מפץ אחד גדול. כך ידחקו התיאוריות על השתחררות כמויות גדולות של אנרגיה מחורים שחורים, התפוצצויות-כוכבים בעלי מסות אדירות או היעלמות חלקיקי יסוד לא-יציבים.

אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ

ממצאי הלווין "קובי" הופכים את המפץ הגדול כמעט לאירוע עובדתי[4]. בכך נסתם הגולל באופן סופי על התפיסה המדעית ששלטה מאז ימי הפילוסופיה היוונית העתיקה ועד העידן המודרני שגרסה כי היקום לא נברא בזמן כלשהו אלא היה קיים תמיד. תיאוריה אשר עמדה בניגוד לנאמר בתורה שהעולם נברא.

כאמור, ראשית  היקום - בריאת העולם היתה ע"י המפץ הגדול. עם המפץ הגדול התחיל גם הזמן. אין פלא, אפוא, שהמילה הראשונה בתורה היא "בראשית" ,שפירושה תחילת הזמן. מה היה לפני בריאת העולם? וכיצד נוצרה האנרגיה האין-סופית במפץ הגדול? שאלות אלו הינן מחוץ לשאלות שהפיזיקה  מסוגלת להשיב עליהם[5]. עמדת חז"ל על מה שהיה לפני הבריאה קובעת, שאלוקים מלך  על  העולם לפני הבריאה, כמאמר הפיוט שבתפילה "אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ  –  בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא", והוא אחראי לבריאה כפי שמלמד אותנו הפסוק הראשון בפרשה.



[1] על פי המכלול – האנצ' היהודית בערך "המפץ הגדול". להבנה כיצד גיל זה של העולם מסתדר עם היהדות, ראה בויקישיבה בערך "הבריאה".

[2] גוף שחור, על פי הגדרה, הינו גוף שבולע (בניגוד למחזיר) את כל הקרינה הנופלת עליו. הגדרה זו אין משמעותה שגוף שחור איננו פולט קרינה, אלא שהוא איננו מחזיר קרינה הנופלת עליו. מאחר וגוף כזה מתחמם כתוצאה מהקרינה הנופלת עליו הוא מתחיל לקרון קרינה אלקטרומגנטית שעוצמתה, ליחידת שטח מהגוף (כתלות באורך הגל), תלויה רק בפרמטר אחד והוא טמפרטורת הגוף השחור . קרינה שיש לה את המאפיינים הנ"ל נקראת קרינת גוף שחור.

[3] סולם קלווין מבוסס על סולם צלזיוס, אך מודד את הטמפרטורה החל מהאפס המוחלט. מאחר שהאפס המוחלט הוא גם 273.15- מעלות צלזיוס, נמצא שזו הסטייה בין שני הסולמות.

[4] על דיוק נוסף, המחזק את תאוריית המפץ הגדול, ראה גם במאמר " 'בומרנג' גילה: כך נראה היקום בתחילתו * יתר דיוק בקביעת גיל היקום: 12 מיליארד שנה", אפריל 2004. 

[5] ראה גם במאמרו של פרופ' משה קווה "בין מדע לאמונה או כשהמדע חזר בתשובה" ב"עולמות נפגשים המדעים בעולמה של היהדות  - קובץ מאמרים בתחום התורה והמדע", פרק א, בעריכת ד"ר אברהם גוטליב.


© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1