מאת: אורן סעיד
באחת ממערות הקבורה בכתף הינום, נמצאו שתי לוחיות כסף, ששימשו ככל הנראה כקמיעות, כשעליהן רשומים, בכתב העברי העתיק, פסוקי ברכת כהנים.
בפרשתנו כתובה ברכת כהנים, במסגרת הציווי על הכהנים לברך את בני ישראל. הברכה מורכבת משלושה פסוקים ועל כן נקראת גם "הברכה המשולשת": "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ; יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ; יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם" (במדבר, ו, כד-כו).
כתף הינום
כתף הינום הוא אתר ארכאולוגי ובו מערכת מערות קבורה המתוארכות לימי בית המקדש הראשון. האתר שוכן בירושלים, למרגלות הכנסייה הסקוטית, כנסיית אנדראס ה"קדוש", בצמוד למרכז מורשת בגין. את השם לאתר, בחר הארכאולוג גבריאל ברקאי מהחוג לארכאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שצרף את המושגים המקראיים "כֶּתֶף הַיְבוּסִי" (יהושע טו, ח) עם "גֵּי בֶן הִנֹּם" (שם) [1].
באחת המערות נמצאו כאלף ממצאים קטנים: תכשיטים רבים, יותר ממאה מהם עשויים מכסף או מזהב. רוב התכשיטים, חרוזים, טבעות, עגילים ועוד עשויים ברונזה וברזל, ואבנים יקרות בדרגות שונות. תכשיטים אלו מקורם בכל העולם העתיק של שלהי ימי הבית הראשון, שלנקברים במערות היו קשרים שונים אתם, מקשרי מסחר ותרבות ועד, אולי, קשרי נישואין וקרבה משפחתית. לפיכך, יש חוקרים הסבורים שהמערות שימשו לקבורה של אחת המשפחות העשירות בעיר. לדעת החוקר זאב ח' ארליך [2] נקברו במערות קבורה אלו, מלכי יהודה בשלהי ימי הבית - אותם מלכים שלא זכו להיקבר במערכת הקברים המיוחסת בעיר דוד, בה נקברו המלכים מדוד, הראשון בשושלת ועד חזקיהו, המלך ה-14 בה. אלו היו המלכים הבאים: מנשה, בנו של חזקיהו, ואמון נכדו [3]. לדעתו, מערכת זו נחצבה בגן ביתו של מנשה מלך יהודה ונקראה "גן עוזא": "וַיִּשְׁכַּב מְנַשֶּׁה עִם-אֲבֹתָיו, וַיִּקָּבֵר בְּגַן-בֵּיתוֹ בְּגַן-עֻזָּא..." (מלכים ב כא,יח).
לוחיות ברכת כהנים (לוחית II).
יוצר: Tamar Hayardeni . מתוך ויקימדיה |
קמיעות וברכת הכהנים
באחת ממערות הקבורה באתר זה, נמצאו שתי לוחיות כסף, ששימשו ככל הנראה כקמיעות, כשעליהן רשומים, בכתב העברי העתיק, פסוקי ברכת כהנים בנוסח הדומה לנוסח המקרא; בלוחית אחת רשומים שני הפסוקים הראשונים של ברכת כהנים ואילו בלוחית השנייה רשומים הפסוק הראשון ושילוב של הפסוק השני והשלישי בברכת כהנים: " ה' יְבָרֶךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ; יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם". שם הוי"ה חרוט על הלוחיות, בפסוקי ברכת כהנים, כפי שמופיע בפסוקי התורה.
הלוחיות מתוארכות לשנת 600 לפנה"ס בקירוב, שלהי תקופת בית ראשון, והן למעשה, מכילות את העותק הקדום ביותר של טקסט מקראי שהתגלה עד כה, קדום בכ-500 שנה למגילות מדבר יהודה. הלוחיות מוצגות כיום במוזיאון ישראל.
שתי לוחות הכסף נמצאו מגוללות בדמות מגילות זעירות. פתיחת הלוחיות התעכבה במשך שלוש שנים עד שנמצאה טכנולוגיה מתאימה לפתיחת הלוחיות מבלי שייגרם להן נזק. מידות הלוחית הראשונה 9.7 על 2.7 ס"מ ומידות הלוחית השנייה 3.9 על 1.1 ס"מ. הלוחיות נמצאו פגומות וסדוקות ושולי הלוחיות מימין ומשמאל חסרים, כתוצאה מבלייה כימית ומכנית ועל כן התחלות השורות וסופיהן חסרות; דבר זה הקשה על פיענוח הכתב בלוחיות והצריך שימוש בשיטות מתקדמות של צילום.
שתי לוחיות הכסף מכתף הינום עשויות כסף כמעט טהור. השימוש במתכת יקרה – כסף – כחומר כתיבה נעשתה בוודאי מתוך רצון להדגיש את ערך תוכנן של הלוחיות ולתת יתר תוקף לטקסט הכתוב עליהן, וגם מתוך ידיעה שמתכות אצילות משתמרות טוב יותר.
הכתיבה נעשתה ככל הנראה, במכשיר מתכת המכונה במקרא "עֵט בַּרְזֶל" (ירמיה יז, א; איוב יט, כג-כד). כלומר היו עטים מיוחדים לחריתת כתובות על לוחיות מתכת שונות. מכשיר כתיבה נוסף, הנזכר במקורות ועשוי להיות קשור לזה שבו נעזרו לכתיבת הלוחיות הוא ה"חֶרֶט" (שמות לב, ד; ישעיה ח, א). מכשיר הכתיבה היה בעל קצה מחודד ודק, שאפשר את השריטה העדינה והרדודה של האותיות [4].
כאמור, לוחיות הכסף אלו היו מעין קמיעות, גלולות ותלויות על הצוואר או על הזרוע, שכללו את ברכת-כהנים. אנו אומרים "קמיעות", כי הברכות אינן כוללות את כל מרכיביה של הברכה. שינוי-הנוסח של הברכה מן הנוסח המקודש שבספר התורה, בפרשתנו, פרשת 'נשא', הפקיע מן הכתוב את קדושתו ועל-כן יש להגדירו כ"קמיע" דווקא, וכך להסביר את הימצאו במערת קבורה דווקא [5].
[1] להרחבה ראה בהמכלול – האנציקלופדיה היהודית, בערך "כתף הינום".
[2] ארליך זאב ח', "'אל נכון', גורן נכון ומקום גן עוזא", מגדים כו, תשנ"ו, עמ' 27-47. ארליך זאב ח', "'גן עוזא' בכתף-הינום", מחקרי יהודה ושומרון, ה', אריאל תשנ"ו, 61-79.
[3] מנשה (מלכים ב כא,יח. דברי-הימים ב לג, כ). אמון (מלכים ב כא, כג-כו. דברי הימים ב לג, כד).
[4] על פי מאמרו של גבריאל ברקאי, "ברכת הכוהנים על לוחיות כסף מכתף הינום בירושלים", קתדרה 52, יולי 1989, עמ' 37-76.
[5] על פי אנצ' יהודית דעת בערך "ברכת כהנים בקברי בית דוד".
© כל הזכויות שמורות למחבר
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה