"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה"

 מאת: אורן סעיד

ה' מראה לאברהם את הכוכבים ומבטיח לו שזרעו יהיה רב ככוכבי השמים. נחלקו המפרשים באיזה אופן אברהם ראה את הכוכבים.

בפרשתנו אנו קוראים, שה' מתגלה לאברהם אבינו ומבטיח לו שזרעו יהיה רב ככוכבי השמים: " וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ" (טו, ה). רש"י מפרש, לפי פשט הפסוק, שהקב"ה הוציא את אברהם מחוץ לאוהלו כדי לראות את הכוכבים. ומביא גם פירוש אחר לפי הדרש: "דבר אחר, הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים וזהו לשון הבטה". מדרש זה מובא גם בביאור "רבינו בחיי [1]": "הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה - אין לשון הבטה אלא מלמעלה למטה שכתוב: 'הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה' (ישעיהו סג, טו; תהלים פ, טו) וכתיב: 'ה' מִשָּׁמַיִם אֶל אֶרֶץ הִבִּיט' (תהלים קב, כ). דרשו רבותינו ז"ל שהגביהו למעלה מן הכוכבים והמזלות, והיו הכוכבים והמזלות מדרס לרגלו". הפרשנים מציינים, שבפסוק נאמר לשון הבטה ("הַבֶּט") שמשמעותו על פי המקבילות בתנ"ך, הסתכלות מלמעלה למטה.  מכאן, אומר המדרש, שאברהם אבינו הסתכל על הכוכבים מלמעלה למטה וזה יכול להיות רק בדרך ניסית  -   שה' הוציא את אברהם אבינו לחלל שמחוץ לכדור הארץ.  בספר "חמדת ימים [2]" נותן אף טעם לדבר: "למה העלהו? להודיעו שמעלת בניו למעלה מן הגלגלים והמלאכים"; כלומר, שבני ישראל הם למעלה מן המזל ואינם נתונים להשפעות הכוכבים שעל פי תורת האסטרולוגיה.

כיפת השמים.
ה' הראה לאברהם את הכוכבים.
יוצר: ChristianReady
מתוך ויקימדיה

המקור של דברי רש"י הוא במדרש בבראשית רבה (מד, יב): "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה: ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי, וכי מחוץ לעולם הוציאו שאמר הכתוב 'וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה'? אלא אחוי ליה שקקי שמיא [=הראה לו שווקים ורחובות השמים, סדר הכוכבים והמזלות ודרך הילוכם, מכל מקום היה עומד על הארץ. יפה תואר [3]], היך מה דאת אמר 'עַד לֹא עָשָׂה אֶרֶץ וְחוּצוֹת' [= (משלי ח, כו), כמאמר הכתוב: 'וְחוּצוֹת' היינו השמים שנבראו בסדרים של כוכבים כמו חוצות. מהרז"ו [4]]. א"ר יהודה בשם ר' יוחנן העלה אותו למעלה מכיפת הרקיע, הוא דאמר ליה 'הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה' - אין הבטה אלא מלמעלה למטה".

הפלנטריום הראשון

לפי ר' לוי, הקב"ה הראה לאברהם את סדר הכוכבים והילוכם בשמים, אך אברהם היה עומד על הארץ. החזקוני מפרש, שכך נראה לו בחלום כאילו הוציא אותו החוצה, והרד"ק [5] מוכיח שזה היה במראה הנבואה. ניתן להסביר, שה' הראה לאברהם אבינו את כיפת השמים ואת כל הכוכבים שבו ב"מציאות מדומה" במעין פלנטריום. פלנטריום הוא מכשיר שבאמצעותו מקרינים תמונה מדומה של כיפת השמים, כפי שהיא משתקפת לעינו של הצופה בה מכדור הארץ. המכשיר מופעל על ידי מפעיל אנושי או על ידי תוכנת מחשב. הוא מורכב ממנוע חשמלי אשר מפעיל מערכות גלגלי שיניים, וכן פנסים אשר יוצרים אשליה של נקודות אור המייצגות כוכבים, כוכבי לכת וירחים. הפלנטריום הראשון נבנה בתחילת המאה העשרים, ואט אט הוא הפך לכלי הדגמה מקובל להסבר תופעות אסטרונומיות [6]. לפי פירוש זה, הפלנטריום הראשון, היה בדרך ניסית - שהקב"ה הראה לאברהם את סדר הכוכבים והילוכם בשמים [7].

האדם הראשון בחלל

בדעת ר' יוחנן, נחלקו המפרשים האם הקב"ה הוציא את אברהם אבינו ממש מחוץ לכיפת הרקיע או לא:

המהרז"ו מפרש: "אין פירושו שהעלה את אברהם בגופו למעלה מן השמים, שהרי אמרו ריש סוכה: מעולם לא עלו משה ואליהו למרום (סוכה ה, א), אלא פירושו שהעלה הנהגתו ומדרגתו, שלא יהיה תחת ממשלתם אלא תחת השגחת השם יתברך". כלומר, שבני ישראל הם למעלה מן המזל ואינם נתונים להשפעות הכוכבים שעל פי תורת האסטרולוגיה.

לפי פירוש "יפה תואר", הוא העלה אותו ממש מעל השמים: "ור'  יוחנן מפרש באמת החוצה מחוץ לעולם, שהעלה אותו למעלה מכיפת הרקיע".

מכאן גם שאברהם אבינו, היה בקי באסטרונומיה, אחרי שהקב"ה הראה לו את סדרי הכוכבים ודרך הילוכם. בחדושי הרד"ל[8] מביא מספר 'אמונת חכמים', שאברהם ראה שבשביל החלב אין מספר לכוכבים, מה שאין כן מספר הכוכבים הנראים לנו מכדור הארץ שיש להם מספר.

העניין הזה ש"העלה אותו למעלה מכפת הרקיע", מופיע במקום נוסף:

במכת הברד כתוב: "וַיֹּאמֶר  ה' אֶל מֹשֶׁה נְטֵה אֶת יָדְךָ עַל הַשָּׁמַיִם וִיהִי בָרָד בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות ט, כב). ומפרש רש"י בד"ה על השמים: "לצד השמים, ומדרש אגדה הגביהו הקב"ה למשה למעלה מן השמים". במדרשים שלנו אין מקור מפורש לאגדה זו. ואולי כוונתו של רש"י, כמו בתנחומא ובשמות רבה (יב, ד), שנתן לו רשות במעשה שמים (תורה שלימה, אות סג); ובדרך זו מסביר ה"שפתי חכמים" במקום.

ביום 12 באפריל 1961 המריא יורי גגרין לחלל בתוך הקפסולה ווסטוק-1, והפך לאדם הראשון בהיסטוריה שהגיע לחלל. גגרין ביצע הקפה שלמה סביב כדור-הארץ ונחת בשלום על אדמת ברית-המועצות. הטיסה הפכה את גגרין לגיבור לאומי במדינתו והביאה יוקרה רבה לברית-המועצות על ההישג הטכנולוגיה.

מדינות המערב הביטו בקנאות על הקידמה הטכנולוגית של ברית-המועצות, תחילה היה זה הלוויין הראשון בחלל ה"ספוטניק", ועתה האדם הראשון בחלל. ב-5 במאי 1961, פחות מחודש מאז הטיסה של יורי גגרין, ביצע האמריקאי אלן שפרד טיסה דומה לחלל בקפסולת פרידום-7, נכנס למסלול וחזרה לכדור הארץ תוך שהוא נוחת באוקיינוס.

על פי הגדרות הפדרציה לאווירונאוטיקה, על הטייס להמריא ולנחות בכלי הטייס. יורי גגרין, לא עמד בתנאים, כי בזמן הנחיתה גגרין נפלט בגובה 20,000 רגל. על פי זה, האדם הראשון בחלל היה האמריקאי אלן שפרד [9].

על פי מה שהובא לעיל, לפי פירוש "יפה תואר" בדברי ר' יוחנן במדרש וכן לפי המדרש המובא בפירוש רש"י על מכת הברד, אברהם אבינו ומשה רבינו, היו בני האדם הראשונים שביקרו בחלל, אמנם לא בכלי טייס אלא בדרך ניסית.



[1] רבנו בחיי בן אשר אבן חלואה (1255-1340).

[2] ספר "חמדת ימים",  על התורה, בפרד"ס - פשט, רמז, דרש, סוד, על דרך הקבלה, לרבי שלום שבזי זצ"ל (1619-1686?) מעיר תעיז מארץ תימן.

[3] יפה תואר. ר' שמואל יפה אשכנזי. אחד הפרשנים על המדרש רבה.

[4] אחד המפרשים על מדרש רבה. מוהר"ר זאב וולף בן מוהר"ר ישראל איסר איינהארן ז"ל מהוראדנא.

[5] בפסוק יב. עיין בהרחבה, תורה שלימה (שם), אותיות מח-מט.

[6] מתוך "המכלול – אנציקלופדיה יהודית" בערך "פלנטריום".

[7] הרעיון של הפלנטריום, לקוח מהבלוג "AstroRav: Torah & Astronomy", במאמר " Abraham and the First Planetarium".

[8] על בראשית רבה (שם), בד"ה למעלה מכיפת הרקיע.

[9]  המכלול - האנצ' היהודית בערך "אלן שפרד".

© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1