שיכרתו אויבינו

 מאת: אורן סעיד

בסדר ליל ראש השנה, נוהגים לאכול כרישה או בשמה הארמי "כַּרְתֵּי". הכרישה היא גידול ים-תיכוני עתיק, שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות ובציורי קיר.

בסדר ליל ראש השנה, נוהגים לאכול "כַּרְתֵּי" ולברך עליו "שיכרתו אויבנו שונאינו וכל מבקשי רעתינו".  ה"כַּרְתֵּי" הוא הכרישה. "כַּרַאת" היא מילה ערבית שתרגומה לעברית הוא כרישה. בתלמוד מוזכרת בשמה הארמי "כַּרְתֵּי".  הצליל של המילה מזכיר את המילה העברית "כַּרֵת" (=עונש מוות משמים הניתן לאדם טרם הגיעה שעתו). לכן אנו מבקשים שה' יכרית (ישמיד) את האויבים שלנו ואת השונאים שלנו וכל מבקשי רעתנו; כמו שנאמר: "תָּרֹם יָדְךָ עַל צָרֶיךָ; וְכָל אֹיְבֶיךָ יִכָּרֵתוּ" (מיכה ה, פסוק ח). 

בקרב היהודים הספרדים דוברי הלאדינו, ובקהילות אחרות במזרח התיכון כדוגמת יהדות לבנון, נהוג להכין מהכרישה מעין לביבת ירק צמחית או להוסיף לה גם בשר טחון ולהכין אותה בצורת קציצה מטוגנת המכונה "קציצת כרישה[1]".

הכרישה - אחד מסימני ראש השנה.
מתוך ויקימדיה

בארצות אירופה הקרות, היה הכרתי מצוי בשדות או בשווקים סמוך לפסח, ויש שאכלוהו כ'כרפס' של ליל הסדר[2]. המהרי"ל העיד על אביו, שכאשר אין לו כרפס  היה נוטל כרתי לטיבול ראשון בליל הסדר[3].

חלקי צמח הכרישה הם: הבצל (ה"ראש" של הכרישה), הגבעול (המדומה, אין זה גבעול אמתי אלא הוא מורכב מבסיסי העלים) ועלים ירוקים שטוחים, ארוכים ורחבים. בלשון המקרא נקרא ירק זה חציר. בני ישראל התלוננו במדבר: "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם, אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים" (במדבר יא, ה); אונקלוס תרגם: "וְאֶת הֶחָצִיר - וּכְרָתֵי".

זהו גידול ים-תיכוני עתיק, הידוע מיוון, מרומא וממצרים. באירופה הוא ידוע מאז ימי הביניים. בחפירות במצרים נמצאו שאריות כרישה עתיקים וכן ציורי קיר של הצמח - שהוביל את פרופסור דניאל זוהרי להסיק עם עמיתיו למחקר, כי הכרישה תורבתה כבר באלף השני לפני הספירה.  טקסטים גם מראים כי הוא גדל במסופוטמיה מראשית האלף השני לפנה"ס[4].

במשנה ובתלמוד הוא נזכר פעמים רבות בשם: כרתי, כרישה וקַפְלוֹט. רש"י מזהה את הכרתי עם ירק הנקרא בימינו כרישה. בכמה מקומות[5] הוא מתרגם כרתי 'פורי"ש', שהוא שמה של הכרישה בצרפתית עתיקה. בלשון חכמים נקראת הכרישה גם קַפְלוֹט. מקור המילה קַפְלוֹט הוא ביוונית (קיפאל) שפירושה "ראש" והוא כינוי ל"ראש" המעובה של הכרישה.

מתוך פירוש רש"י משתמע[6], שכרתי וקפלוט חד הם, שכן תירגם את שניהם 'פורי"ש'. ברם, יש הסוברים שיש הבדל בין 'כרישה' ל'קַפְלוֹט';  הרב ד"ר עמנואל לעף סובר, שאלו שני שמות של אותו הצמח, אלא שהמונח 'קַפְלוֹט' מתייחס לראש הבצל ואילו המונח 'כרישה' או 'כרתי' מתייחס לעלים הירוקים. פרופ' יהודה פליקס סובר שהמונח 'כרישה' מתייחס לכלל הצמח, ואילו המונח 'קַפְלוֹט'  מתייחס לבצל בלבד. הרב יוסף קאפח ובעקבותיו פרופ' מרדכי כסלו, סוברים שמדובר על שני זנים או שני מינים קרובים; 'קַפְלוֹט'  הוא הזן שהבצל שלו גדול ועיקרי (והוא נאכל מבושל), ואילו 'כרישה' או 'כרתי' הוא הזן שהחלק הירוק שלו הוא העיקרי (ונאכל חי), ואילו הבצל שלו הוא קטן ושולי[7].

הכרישה משמשת במטבח לתיבול, ובתעשייה לייבוש לאבקות מרק. הכרישה בריאה מאוד ומכילה ויטמינים כגון: ויטמין C וויטמינים מקבוצת B וכן מינרלים כגון: סידן, ברזל ומגנזיום[8]. בתלמוד בבלי מסכת ברכות נאמר שהכרישה יפה לבני מעיים (מד, ב). הכרישה עשירה בסיבים תזונתיים, המשפרים את פעילות החיידקים הטובים שבמעיים, המשפיעים, בין היתר, על ספיגת חומרים מזינים, חילוף חומרים, חיסוניות, בריאות נפשית ואיכות השינה[9]. כמו כן אכילת כרישה (וכן שום ובצל) מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן מעי הגס[10].


[1] על פי המכלול – האנצ' היהודית בערך "סדר ליל ראש השנה" ו"קציצות כרישה".

[2] "צמחים , מאכלים ודפוסי אכילה בספרות הברכות 2000-1492", אברהם אופיר שמש, הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל, 2014, עמ' 277.

[3] ספר מהרי"ל, מולן  יעקב בן משה הלוי, המאה ה-15, הלכות ההגדה, , סביונטה, 1556,  עמוד יד.

[4] על פי ויקיפדיה האנגלית בערך "leek" (כרישה).

[5] למשל תלמוד בבלי, עבודה זרה, י עמוד ב הוא מפרש: "הדר שדר ליה - אנטונינוס כרתי בלע"ז פורי"ש כלומר אם כן יכרת זרעי".

[6] למשל: "או שרסק קפלוטות ונתן לתוך הדג שהן שני תבשילין" (ביצה יז, ב) ; ומבאר רש"י : "קפלוטות  -  כרתי פורי"ש בלעז" (שם).

[7]  הסיכום על פי מאמרו של מרדכי כסלו:

מ. כסלו, "לזיהוי הכרישים והקפלוטות", תשס"א, בתוך: ז' עמר, ח' סרי (עורכים). ספר זכרון לרב יוסף בן דוד קאפח זצ"ל. לשכת רב הקמפוס, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. עמ' 81-74).

"משכחת לה בתומי וכרתי – כרישה" (ברכות לח, ב), ד"ר רענן משה, פורטל הדף היומי.

[8] על פי ויקיפדיה האנגלית בערך "leek" (כרישה).

[9] University of Colorado at Boulder,"Dietary prebiotics improve sleep, buffer impacts of stress, says study"

, February 2017

[10] ,"Consuming garlic and onions may lower colorectal cancer risk"

Wiley, February 2019

© כל הזכויות שמורות למחבר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

UA-41653976-1